Aantal keer gelezen

In debat over: het crematorium

gemeenteraadsvergadering Harderwijkdonderdag 07 juli 2016 22:00

In de vergadering van 7 juli 2016 werd gedebatteerd over de mogelijke locatie van een nieuw te starten crematorium in Harderwijk. Ton van Limbeek nam hieraan deel vanuit de ChristenUnie-fractie.

In het debat stonden twee vragen centraal:

1. Gaat de gemeente of een ondernemer de exploitatie op zich nemen?
  2. Waar komt het crematorium?

Over de eerste vraag waren de meningen niet erg verdeeld: de gemeente moet dit niet op zich nemen. De tweede vraag leverde meer debat op.

Nadat in een eerder stadium was gebleken dat de locatie aan de Elzenhof (bij de nieuwe begraafplaats) op teveel weerstand vanuit de buurt stuitte, met name vanwege de toename van het aantal verkeersbewegingen, heeft het college een breder onderzoek ingesteld. Aan de hand van de uitkomsten van dat onderzoek heeft het college de voorkeur gegeven aan de locatie aan de Newtonweg (nabij de Glindweg).

De ChristenUnie kon zich in die locatie vinden, met dien verstande dat wij wel onze zorgen hebben uitgesproken over het ontbreken van een aantal voorzieningen ter plaatse (zoals een aula). In het debat tekende zich evenwel een meerderheid af voor de locatie aan de Ceintuurbaan (tegenover de afrit van de A28 – komend vanaf Amersfoort). Bij de besluitvorming werd dan ook een amendement aangenomen om het crematorium daar te situeren.

Onze voorkeur heeft deze locatie niet, omdat wij die ruimte graag zouden willen reserveren voor een entree van Harderwijk met een meer aansprekende uitstraling. Maar ja, de raad heeft gesproken. Nu is het wachten op een exploitant …

Reacties op 'In debat over: het crematorium'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.