“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”

winkelsstraat harderwijk

“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”

Gisteravond is in de gemeenteraad gestemd over een motie om een tijdelijke koopzondag mogelijk te maken in de maanden juni, juli, augustus en september tussen 12:00 uur en 18:00 uur.

Na de laatste verkiezingen is er in de gemeenteraad een ruime meerderheid voor de invoering van koopzondagen in Harderwijk. 21 van de 28 raadsleden stemden voor, zodat de motie is aangenomen.

De 5 raadsleden van de ChristenUnie hebben tegen deze motie gestemd. Fractievoorzitter Mirjam Driest las de volgende stemverklaring voor om uit te leggen waarom:

“Het standpunt van de ChristenUnie mbt de koopzondag hebben wij in ons verkiezingsprogramma helder omschreven: wij zijn geen voorstander van invoering van de koopzondag omdat wij belang hechten aan een collectieve rustdag.

De motie voorziet in een voorlopige verruiming van de winkeltijdenverordening. Een definitieve regeling omtrent de koopzondag wordt onderwerp van de coalitieonderhandelingen en verdient wat ons betreft zorgvuldige bespreking. Over de invulling van het coalitieakkoord praten wij graag door aan de onderhandelingstafel. De onderhavige motie staat echter ‘volledig los van de onderhandelingen voor de coalitie’, zoals ook door de indieners wordt benadrukt. De fractie heeft deze motie dan ook beoordeeld op basis van ons verkiezingsprogramma. Om deze reden zullen wij tegen deze motie stemmen.”

In de bijlage vind u de complete motie.

Labels: , , , , , , ,