Iedereen telt mee. Op werkbezoek bij ZorgDat

ZorgDat.jpg

Iedereen telt mee. Op werkbezoek bij ZorgDat

Op 1 april heeft de fractie van de ChristenUnie een mooi en interessant werkbezoek gehad bij ZorgDat, dé welzijnsorganisatie in Harderwijk. ZorgDat werkt vanuit de visie dat in een samenleving iedereen van betekenis is voor elkaar. Dat is ook de overtuiging van de ChristenUnie.

Thema’s die we bespraken waren onder andere: schuldhulpverlening, ouderen en eenzaamheid, en de samenwerking met andere welzijnsorganisaties.

Film

Else van Werven, stafmedewerker, heette ons welkom en liet ter introducie een mooie film zien die ZorgDat gemaakt heeft om te laten zien wat ze doen en wat ze daarmee bereiken.

Organisatie

Directeur Carla Venema vertelde daarna meer over de organisatie. ZorgDat biedt, waar nodig, in alle levensfases stimulering, ondersteuning, ontwikkeling en begeleiding. Met 36 medewerkers en meer dan 400 vrijwilligers biedt ZorgDat een totaal aanbod van diensten in de wijken en buurten, naast een breed dienstenpakket informele zorg achter de voordeur. Alle inwoners van jong tot oud worden hiermee bediend. De diensten zijn ondergebracht in drie werkvelden, Hulp & ondersteuning, Jeugd en Samenleving. Zie ook het laatste jaarverslag van ZorgDat.

Daarna vertelden Bianca Adam en Herma Otten over ouderenwerk, buurtbemiddeling en schuldhulpverlening.

De fractie is onder de indruk van kennis en kunde van de medewerkers en de grote betrokkenheid die er is om de mensen die hulp nodig hebben goed te kunnen bedienen.

Altijd meer vrijwilligers nodig

Schrijnend is het om te merken dat de nood op het gebied van schuldhulpverlening, eenzaamheid, buurtbemiddeling hoog is en dat niet alles door het team van medewerkers en vrijwilligers kan worden opgepakt. Daarmee meteen een oproep aan iedereen:

mocht je tijd over hebben of je tijd anders willen besteden, meld je dan aan als vrijwilliger bij ZorgDat!

Ilonka Donker-Jak

Labels: , , , , , ,