Wat als een mantelzorger even tijd voor zichzelf nodig heeft?

hand-op-schouder.jpg

Wat als een mantelzorger even tijd voor zichzelf nodig heeft?

Verslag Conferentie Respijtzorg

Recent is in het stadhuis van Harderwijk een conferentie gehouden over vervangende mantelzorg, oftewel respijtzorg.

Mirjam Driest was er bij en schreef een blog.

Respijtzorg

Wat is respijtzorg?

Mantelzorg is intensief, zeker in combinatie met een baan of een eigen gezin. Als een mantelzorger even tijd voor zichzelf nodig heeft, kan de zorg tijdelijk worden overgenomen. Dat heet respijtzorg. De zorg wordt dan tijdelijk door een professional of vrijwilliger overgenomen, zodat de mantelzorger even tijd voor zichzelf kan nemen.

MantelzorgNL gaf een korte inleiding aan wat respijtzorg precies inhoudt. Deze vorm van mantelzorgondersteuning kan de mantelzorger helpen om de mantelzorgsituatie langer vol te houden. Hierbij kun je denken aan dagbesteding en logeeropvang. Onderstaand filmpje laat zien wat er wordt verstaan onder respijtzorg:

Waar kan ik meer informatie vinden?

Op de website www.mantelzorg.nl is veel informatie voor mantelzorgers en professionals te vinden.

Ervaringen

Tijdens deze middag was er ruime aandacht voor de mantelzorgpraktijk. Het interview met een mantelzorger gaf goed aan waar de zorgen en aandachtspunten liggen. Het is belangrijk om ook (!) oog te hebben voor de mantelzorger. Er zijn verschillende mogelijkheden om mantelzorgers tijdelijk te ontlasten in hun zorgtaak. Maar het blijkt dat mantelzorgers nog steeds drempels ervaren om gebruik te maken van respijtzorg. Een veelgenoemde drempel is dat de zorgvrager niet weet wat voor respijtmogelijkheden er zijn en hoe respijtzorg geregeld kan worden. Daarnaast speelt vaak de wens van de zorgvrager een rol. De zorgvrager voelt zich soms niet thuis op de voorziening of vindt geen aansluiting bij de groep. Het is dus belangrijk dat de geboden zorg zo goed mogelijk aansluit bij de leefwereld van de mantelzorger en zorgvrager. Bij respijtzorg is maatwerk geboden!

Respijtzorg in Harderwijk

In Harderwijk is er ruime aandacht voor respijtzorg en zijn er ook mogelijkheden voor vervangende zorg. Volgens de aanwezige professionals en mantelzorgers zou het erg fijn zijn als er in Harderwijk een logeeropvang (m.n. voor kinderen) gerealiseerd kan worden. Daarnaast is een goede informatievoorziening essentieel om mantelzorgers te informeren over de mogelijkheden van respijtzorg.

Wat vindt de ChristenUnie?

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat mantelzorgers ondersteund, gewaardeerd en beloond worden. Hun inzet maakt dat we een sociale en betrokken stad zijn.
We zullen ons blijven inzetten voor concrete ondersteuning zodat het voor hen haalbaar blijft de zorg voor hun naaste vol te houden.

Mirjam Driest-Wijnholds
fractie-voorzitter ChristenUnie Harderwijk