College, kom met concreet pakket maatregelen voor maatschappelijke instellingen en ondernemers voor de financiële gevolgen van de coronacrisis

handen geld  liggend lichter.jpg

Als vervolg op de raadsbrief van maart over de lokale gevolgen van het Coronavirus is vandaag op initiatief van de coalitiepartijen Harderwijk Anders, VVD, ChristenUnie en CDA een brief gestuurd naar het College. De brief is ondertekend door alle fracties van de gemeenteraad. In deze brief vragen we het college om een concreet pakket aan kwijtschelding van gemeentelijke kosten aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. De fracties dringen aan op deze snelheid om op korte termijn duidelijkheid te geven aan instellingen, verenigingen en ondernemers over hun doorlopende kosten.

Voor de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en economische ontwikkeling van onze stad zijn sportverenigingen, horeca, detailhandel en maatschappelijke en culturele instellingen van groot belang. Het is van belang dat er op korte termijn maatregelen komen om de lokale gevolgen van de corona-crisis op te vangen.

Hieronder vindt u meer informatie en de raadsbrief.

Het gaat om het kwijtschelden van de volgende kosten voor instellingen, verenigingen en ondernemers die een kostenrelatie hebben met de gemeente voor een periode van 3 maanden (1 maart 2020 tot 1 juni 2020):

• Precario (terrassen);
  • Reclamebelasting;
  • Pacht (inclusief pacht Dolfinarium);
  • Huur Sportvelden en scouting;
  • Huur Sporthallen (o.a. Woelwaters);
  • Huur Cultuur (theater, Catharinakapel, popschool, cultuurkust, museum, etc.);
  • Huur Maatschappelijk (Zorgdat, Ontmoeting, etc.);
  • Huur Zakelijk vastgoed (California, RNV, etc.);
  • Huur Wijkcentra (de Roef, Bogen, etc);
  • Huur Kantines van gemeente (Stadsweiden en Sypel);
  • Marktgelden

Daarnaast wordt er gevraagd naar voorstellen van maatwerk voor het verlengen van bovenstaande kwijtscheldingen met een periode van 3 maanden (1 juni 2020 tot 1 september 2020).

Het is de fracties helder dat er een hoop onzekerheid is. De effecten voor instellingen, verenigingen en ondernemers in onze gemeente goed voelbaar. Het is voor die partijen die een afhankelijkheid hebben met de gemeente daarom een goed moment om duidelijkheid te geven over hun doorlopende kosten. De gemeente Harderwijk, College en Raad, heeft de afgelopen jaren een solide financieel beleid gevoerd. Hierdoor is onze gemeentebegroting gezond en kunnen we in deze uitzonderlijk onzekere situatie als gemeente zonder in de problemen te komen deze partijen financieel verder ondersteunen.

Verder willen de fracties hun complimenten geven aan het College voor de voortvarende wijze waarop men is begonnen met het opschorten van belastingen, het uitrollen van financiële steun welke vanuit de Rijksoverheid is ingezet, de persoonlijke betrokkenheid bij vele instanties, verenigingen, bedrijven (met o.a. het noodfonds en ondernemersloket) en zeker niet in de laatste plaats de focus op het borgen van de volksgezondheid en aandacht voor mensen.

Mirjam Driest-Wijnholds,
fractievoorzitter ChristenUnie Harderwijk