Je hoeft het niet alleen te doen

niet alleen

Je hoeft het niet alleen te doen

Raadslid Fenneke Fredrikze sprak met st. Present Harderwijk, omdat zij contactpersoon zijn voor de hulpvragen die binnenkomen via het platform #nietalleen.  Zij schreef een kort stukje over dit gesprek.

We zitten weer in een soort van lock-down. We worden opgeroepen binnen te blijven, contacten te mijden en mogelijkheden om buiten de deur actief te zijn worden beperkt. Daarnaast moeten velen dagenlang in quarantaine, omdat ze verkouden zijn, hun huisgenoot ziek is of met een besmet persoon in contact geweest zijn.

Velen hebben wel mogelijkheden om hier mee om te gaan. Zij hebben een netwerk dat kan helpen met bijvoorbeeld boodschappen doen. Maar er kunnen omstandigheden zijn waarin dat moeilijker is. Soms zijn er er even geen helpende handen en/of  is er geen luisterend oor.
Al tijdens de eerste lockdown hebben kerken en diverse maatschappelijke organisaties de handen in elkaar geslagen om een platform te bieden waar hulpvragers en hulpbieders elkaar kunnen vinden. Zij zijn onder de naam Niet Alleen te bereiken via nummer 0800-1322 en via nietalleen.nl. Dit landelijke platform staat in directe verbinding met Stichting Present, die vragen snel doorzet naar haarlokale mensen, ook hier in Harderwijk. Zij kennen de diverse lokale kerken en maatschappelijke organisaties en vrijwilligers hier in Harderwijk. Zo kan een hulpvraag via Niet Alleen op een snelle manier beantwoord worden door mensen in de buurt.

Ook de lokale afdeling van de ChristenUnie is betrokken bij Niet alleen en kan waar nodig helpen. Zo slaan we de handen in elkaar, want we moeten het samen doen, samen staan we sterk en hoeven we niet alleen te zijn. Dus als u hulp vraagt via Niet Alleen kan het zomaar gebeuren dat ik voor uw deur sta. Zo hebben we oog voor elkaar. Je hoeft het niet alleen te doen.

Fenneke Fredrikze
Raadslid ChristenUnie Harderwijk