Samen recht doen

05 Ilonka Donker-Jak - vierkant.jpg
Door Ilonka Donker-Jak op 25 november 2021 om 09:05

Samen recht doen

Geweld tegen vrouwen en kinderen
Vandaag is de Internationale Dag voor het stoppen van geweld tegen vrouwen en kinderen. De ChristenUnie staat voor samen recht doen aan iedereen die een helpende hand nodig heeft in onze samenleving. Recht doen aan die ene, dat is onze hartenklop. Vrouwen krijgen overal ter wereld op alle gebied en in alle lagen van de samenleving te maken met geweld. Zowel thuis als op het werk worden vrouwen belaagd: op scholen en universiteiten, op straat, als vluchteling en als migrant.

Het is onze plicht om vrouwen en kinderen hiertegen te beschermen en te ondersteunen. Dat kan inhouden dat we een veilige omgeving creëren en aangiftebereidheid stimuleren zodat vrouwen en kinderen aangifte durven doen van de misdaden die zij hebben gezien en meegemaakt.

Bredere betrokkenheid
Het vraagt van ons allemaal een brede betrokkenheid om een einde te maken aan geweld tegen vrouwen en kinderen. Iedere vrouw en ieder kind heeft het recht om in vrijheid en veiligheid te leven. Mensenhandel wordt gezien als een vorm van geweld tegen vrouwen en kinderen. Onze overheid, onze gemeente Harderwijk, heeft de plicht om dit soort geweld in al zijn vormen grondig aan te pakken en maatregelen te nemen die nodig zijn op het gebied van preventie, bescherming van de slachtoffers en vervolging van de daders. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er op jonge leeftijd gestart wordt met voorlichting zodat naar jongeren en kinderen bespreekbaar gemaakt wordt hoe je ongezonde en onveilige relaties kan herkennen.

Ook jij kunt iemand redden
Iedereen kan een bijdrage leveren in het stoppen van geweld. Door vragen te stellen, te luisteren, ervaringen te delen en het eerlijke gesprek aan te gaan over wat geweld nu eigenlijk is en wat het met je doet. Op de website https://geweldtegenvrouwenmelden.nl staat uitleg en informatie over verschillende vormen van geweld tegen vrouwen en welke meldpunten daarvoor beschikbaar zijn.

Laten wij samen optrekken tegen onrecht en samen recht doen zoals staat in Micha 6:8.

Labels: ,