Bereikbaarheid buitengebied moet beter

CU-Socialmedia logo (zwart).png
Door Webredactie Harderwijk-Hierden op 10 maart 2023 om 12:05

Bereikbaarheid buitengebied moet beter

Afgelopen zaterdag 4 maart heeft de ChristenUnie een politieke fietstour door Harderwijk gemaakt. Onder leiding van lokale raadsleden van de ChristenUnie hebben Statenlid Freek Rebel en kandidaat Marieke van de Beek al fietsend aandachtspunten opgehaald.

De fietsers werden ontvangen op het station in Harderwijk om het belang van een Intercitystation onder de aandacht te brengen. Vervolgens is er bij Nieuw Weiburg stilgestaan om de Gelderse politici bij te praten over de aanleg van de nieuwe woonwijk en het belang van mobiliteit.

Buslijn Harderwijk-Hierden

Aansluitend werd er doorgefietst naar Hierden om aandacht te vragen voor de bereikbaarheid van ons buitengebied. De busverbinding (lijn 101) vanuit Hierden naar de Harderwijk en het station is matig. Zeker in de avonden en de weekenden is de verbinding slecht. Statenlid Freek Rebel: ‘Dit is een van de voorbeelden dat de bereikbaarheid van het buitengebied steeds kwetsbaarder wordt. Dit gaat ook over kansengelijkheid. Het moet voor iedereen mogelijk zijn om met het OV naar de stad of het station te kunnen komen. Goede verbindingen zijn enorm belangrijk.’

De lokale fractie van de ChristenUnie Harderwijk en Hierden trekt samen op met de Gelderse fractie bij de Provinciale Staten. Freek Rebel, Statenlid voor de ChristenUnie Gelderland heeft al vaak de slechte staat van het openbaar vervoer onder de aandacht gebracht. Hij zegt: ‘Het OV staat onder grote druk in Gelderland, we hebben zorgen over de bereikbaarheid. Het is van groot belang dat we juist ook in de buitengebieden een bereikbaar en goed functionerend OV houden.’

Harderwijk Intercitystation

De fietstocht eindigde bij het Waterfront waar de Gelderse fractie werd bijgepraat over de aanleg van Zonnepark Harderwijk en alle ontwikkelingen rond mobiliteit in samenhang met de woningbouwopgave.

Raadslid Mirjam Driest-Wijnholds voor de ChristenUnie: “de woningbouwopgave en mobiliteit horen bij elkaar. Juist bij nieuwbouwprojecten moet hier aandacht voor zijn. Voor mobiliteit is een Intercitystation enorm belangrijk en goede OV verbindingen in buitengebied horen daarbij’.

Labels: ,