Werk theaterplan snel goed uit!

gemeenteraadsvergadering Harderwijkdonderdag 02 februari 2017

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad op 2 februari 2017 heeft Bart Jonkman namens de ChristenUnie en in samenspraak met de VVD, het CDA en de Stadspartij Harderwijk Anders een motie ingediend over de 'Stad als Podium'.

Ondanks dat tijdens de op 19 januari 2017 gehouden vergadering van de Commissie Samenleving afgesproken was dit onderwerp via het Presidium ter verdere afdoening te laten lopen, was onze fractie van mening dat het noodzakelijk is 'druk op de ketel' te houden en geen kostbare tijd verloren te laten gaan. Er gaan al vele jaren voorbij om duidelijkheid te krijgen over een podiumvoorziening in Harderwijk en de gemeenteraad wilde zelfs eind 2016 alles al afgehandeld hebben. Met de motie zal er nu door de SaP-connectie, een samenwerkingsverband van 11 culturele instellingen in Harderwijk, de Stichting Podia Harderwijk, die onder andere over Theater Harderwijk gaat, en de gemeente Harderwijk, die met het plan van een theatervoorziening in de huidige bibliotheek kwam, binnen drie maanden afgeronde plannen bij de gemeenteraad ingediend moeten worden. In het verlengde van deze motie is de verwachting dat nog voor de zomer dit dossier gesloten kan worden. Er is dus nog veel werk te verzetten. Doel is dat de gemeenteraad straks een weloverwogen besluit kan nemen over de toekomst van de podiumkunsten in Harderwijk en Hierden. Deze motie geeft daar een belangrijke impuls toe.

Motie

betrekking hebbend op ‘Stad als Podium (SaP)’.

De gemeenteraad van Harderwijk, bijeen tijdens de openbare raadsvergadering van 2 februari 2017,

constaterende:

• dat er tijdens de vergadering van de Commissie Samenleving op 19 januari 2017 uitgebreid met de daarbij verbonden partijen, de betrokken wethouder en de ambtelijke ondersteuning is gesproken over de plannen van SaP;
  • dat het College het besluit heeft genomen om “te kiezen voor de doorontwikkeling van de plannen van de SaP-connectie, daarbij te betrekken een uitwerking van de mogelijkheden voor een podiumvoorziening in de binnenstad en wel in het pand Academiestraat 5, alsmede de afbouw van de subsidierelatie met de Stichting Podia Harderwijk (SPH) ten behoeve van het Theater Harderwijk” en “deze uitwerking voor de zomer van 2017 aan te bieden aan de raad”;
  • dat binnen het proces van de totstandkoming en indiening van plannen door de SaP-connectie en SPH er weinig tot geen samenwerking is ontstaan om gezamenlijk op te trekken;

van mening:

• dat de beantwoording van de vragen tijdens de vergadering van de Commissie Samenleving op 19 januari 2017 nog niet voldoende duidelijkheid heeft gegeven over de ontwikkeling van ‘een goed geoutilleerd binnenpodium’ binnen SaP, zijnde “een podiumvoorziening in de binnenstad”;
  • dat het opgestelde raadsbesluit, gebaseerd op de fase binnen het proces van SaP en het door het College reeds genomen besluit, te prematuur is om gefundeerd mee in te kunnen stemmen;
  • dat een majeur project ten aanzien van kunst en cultuur binnen de gemeente Harderwijk vraagt om een breed gedragen steun vanuit de gemeenteraad;
  • dat “een uitwerking van de mogelijkheden voor een podiumvoorziening in de binnenstad” in dit stadium van het proces niet gelijktijdig mag samenvallen met “de afbouw van de subsidierelatie met de SPH”;
  • dat het wenselijk is om met hoge urgentie voornoemde uitwerking uit te voeren, zodat er dit jaar bijtijds duidelijkheid komt over de subsidierelatie met SPH;
  • dat het wenselijk is dat het College actief met SPH in gesprek gaat om hen binnen de ontwikkeling van SaP meer positie te geven;
  • dat er kostbare tijd verloren gaat wanneer er eerst na het eerstvolgende presidium nadere stappen worden genomen;
  • dat het door het College voorgestelde bedrag van ten hoogste € 40.000,00 voldoende zal zijn voor deze nadere uitwerking;

verzoekt het college:

1. om “een uitwerking van de mogelijkheden voor een podiumvoorziening in de binnenstad” op te stellen;
  2. hierbij SPH actief te betrekken en te bezien of zij de exploitatie op zich kan nemen;
  3. om de SaP-connectie en SPH erop te wijzen de nog openstaande (pro memorie) punten in hun plannen aan te vullen en waar nodig beide partijen hierin te ondersteunen;
  4. de gemeenteraad binnen drie maanden over de stand van zaken ten aanzien van de gevraagde uitwerkingen te informeren;
  5. voor de kosten gemoeid met de uitwerking, aan de gemeenteraad een voorstel te doen voor het beschikbaar stellen een budget, groot € 40.000,00.

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de ChristenUnie,

Bart Jonkman

Reacties op 'Werk theaterplan snel goed uit!'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.