Regenboogzebra heeft averechts effect

er+is+hoopdonderdag 23 maart 2017

In de gemeenteraadsvergadering van 23 maart werd gestemd over een motie voor een regenboogzebrapad in Harderwijk "om wederzijds respect van verschillende overtuigingen, achtergronden, of seksuele gerichtheid te vergroten".
De ChristenUnie stemde tegen deze motie. Hieronder de stemverklaring van fractievoorzitter Marcel Companjen.

Voorzitter,

Laat ik beginnen met te stellen dat er wat de fractie van de ChristenUnie betreft nooit en te nimmer gediscrimineerd mag worden: niet op grond van afkomst, niet op grond van geloof, niet op grond van kleur, niet op grond van seksuele geaardheid of op welke grond dan ook!

En toch zullen wij tegen deze motie met betrekking tot het regenboogzebrapad stemmen. Ik wil dat graag toelichten in enkele woorden.

Ons hebben geen geluiden bereikt dat er in Harderwijk sprake is van discriminatie op welke van voornoemde gronden dan ook - en dus ook niet op grond van geaardheid. Ik heb dit vandaag nagevraagd bij de politie. Daaruit bleek dat er zelden tot nooit aangifte wordt gedaan van discriminatie.

De vraag die zich hierbij aandient is of waarom in deze motie een bijzondere behandeling wordt voorgesteld voor één bepaalde groep. Alle uitleg daarbij ten spijt, welke uitleg aangeeft dat het pad voor iedereen gelijkelijk geldt: een dergelijk pad zal voornamelijk geassocieerd worden met homoseksualiteit. Het vestigt daarbij juist de aandacht op het ‘anders-zijn’ en dat is wat ons betreft juist een verkeerd – of misschien beter: tegenovergesteld - signaal! We hebben ook geen zebrapad dat alleen bestaat uit zwarte strepen, voor onze inwoners met een donkere huidskleur, en ook geen pad dat bestaat uit religieuze tekens vanwege vermeende discriminatie op grond van geloof.

Wij zien meer heil in maatregelen die op een meer inhoudelijke en meer constructieve bijdragen aan het tegengaan van discriminatie van minderheidsgroeperingen.

Hoe goed de bedoelingen ook zijn, dit heeft naar onze mening een averechts effect.

Marcel Companjen
fractievoorzitter ChristenUnie Harderwijk

Reacties op 'Regenboogzebra heeft averechts effect'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.