Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Ledenbrief over de koopzondag | 1 mei 2017

Reserveer 15 mei in uw agenda om na te denken over de koopzondag en de toekomst van onze binnenstad

##aanhef## ##insertion## ##lastname##,

Graag nodigen wij u uit voor een

EXTRA ledenvergadering

op 15 mei 2017

in de Plantagekerk, Stationslaan 136, Harderwijk

Het onderwerp van de avond is: de koopzondag en de toekomst van onze binnenstad.

Hieronder leest u een brief van onze fractievoorzitter Marcel Companjen over de aanleiding voor deze extra ledenvergadering.

Wij hopen u te ontmoeten op 15 mei!

Namens het bestuur van ChristenUnie Harderwijk-Hierden,

Annerieke Pruim
secretaris

Ledenbrief van de fractievoorzitter

Fractievoorzitter Marcel CompanjenAan onze zeer gewaardeerde leden!

De tijden veranderen … Bob Dylan zong het al in de jaren ’60 (van de vorige eeuw!) en dat is een halve eeuw later nog steeds zo.

Ik neem u even mee terug naar de periode januari – maart 2014. De verkiezingsstrijd was in volle gang en een van de belangrijkste onderwerpen van die verkiezingen was de koopzondag. U zult het zich herinneren: de uiteindelijke stemverhouding was 15 tegen en 14 voor. Daarmee werd de zondagsrust behouden.

We zijn inmiddels ruim drie jaar verder. In die tijd is dit onderwerp geen rustig bezit geweest. De koopzondag is meermaals ter sprake gekomen, onder meer naar aanleiding van een onderzoek naar het wel en wee van de binnenstad. In dat onderzoek is een aantal aanbevelingen gedaan.

• Aanbeveling 1: voer een koopzondag in,
  • aanbeveling 2: kijk naar de mogelijkheden van gratis parkeren.

Zoals u weet, is dat laatste bij wijze van proef ingevoerd, in die zin dat op maandag tot en met vrijdag de eerste twee uur parkeren gratis is.

Recentelijk is mede naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank Gelderland de stichting Centrummanagement opgedoekt. Dat was onvermijdelijk, nadat de inkomsten hiervoor wegvielen. Nadien hebben winkeliers, vastgoedhouders en de gemeente Harderwijk de hoofden bij elkaar gestoken om te kijken hoe het verder moet met de binnenstad. De zorgen omtrent de leegstand blijven: dát er leegstand is en dát een aantal winkeliers het hoofd net (of net niet) boven water kan houden is inmiddels voldoende duidelijk.

Onze fractie heeft recentelijk bezoek gekregen van een aantal winkeliers, met het dringende verzoek om mee te denken over de toekomst van de binnenstad (“er moet nú iets gebeuren en de oprichting van een nieuw samenwerkingsverband van winkeliers, vastgoedhouders en gemeente is het ideale moment”, volgens de winkeliers) en u raadt het al: daarbij kwam ook de koopzondag weer aan de orde.

Nu weten wij dat er (ook) in onze achterban verschillend gedacht wordt over de koopzondag.

En dát is de reden waarom wij u heel graag willen uitnodigen voor een bijzondere ledenvergadering op maandag 15 mei a.s.

In onze volgende brief leest u waar deze ledenvergadering wordt gehouden, maar wilt u de datum alvast reserveren?

Wij willen dan met u in gesprek gaan over de koopzondag als zodanig.

• Wat zijn de ‘voors’ en wat zijn de ‘tegens’?
  • Moet dit onderwerp weer onderdeel uitmaken van de verkiezingsstrijd begin 2018?
  • Gaan we met de tijd mee (zoals dat dan heet) of doen we dat niet?

Dergelijke vragen moeten wij met elkaar beantwoorden.

Gelet op het onderwerp en de (mogelijke) impact ervan op onze samenleving roepen wij u van harte, maar ook dringend op om hierover met ons in gesprek te gaan. De fractie heeft uw inspraak hierbij hard nodig – door uw mandaat maken wij immers deel uit van de gemeenteraad. Mocht u die avond verhinderd zijn, wilt u ons dan per mail, telefoon of per brief uw mening geven? De contactgegevens vindt u hieronder.
Ook hierbij geldt: elke stem – lees daarvoor: mening – telt!

Marcel Companjen
fractievoorzitter

Reserveer in uw agenda

EXTRA Ledenvergadering