Berichten over duurzaamheid

1. cover small

ChristenUnie: "Blij met coalitieakkoord Samen bouwen aan de toekomst"

Afgelopen week hebben ChristenUnie, Harderwijk Anders, CDA en D66 het coalitieakkoord Samen bouwen aan de toekomst gepresenteerd.

Fractievoorzitter Mirjam Driest en raadslid Marcel Heldoorn lichten hieronder toe waarom zij blij zijn met dit akkoord.

Lees meer over "ChristenUnie: "Blij met coalitieakkoord Samen bouwen aan de toekomst""
  2. Ja/Ja-stickers 2022-02-09 15.35.06
    Door Marcel Heldoorn op 10 februari 2022

Géén sticker op de brievenbus? Dan géén reclamedrukwerk meer. Al in 2019 liet de toenmalig wethouder weten de Ja/Ja-sticker ook in Harderwijk in te gaan voeren, maar daar is het nog steeds niet van gekomen. Raadsleden Marcel Heldoorn (ChristenUnie) en Thijs Melkert (D66) willen niet nog langer wachten en hebben daarom zelf maar een voorstel geschreven en naar de gemeenteraad gestuurd. De raad beslist volgende week over de behandeling.

Lees meer over "Raadsleden willen ongewenst reclamedrukwerk voorkomen en schrijven zelf voorstel voor de Ja/Ja-sticker"
  3. plastic flessen
    Door Marcel Heldoorn op 8 februari 2022

Plastic afval in de grijze bak? Iris Kroes laat zien waarom!

Stop plastic afval in jouw grijze bak, dan krijgt het een tweede leven. Bijvoorbeeld als stofzuiger! Van bankje tot koffiezetapparaat! Dat wordt gemaakt van het plastic uit jouw grijze container. De machines van afvalverwerker Omrin scheiden moeiteloos alle soorten en maten plastic, blik en drinkpakken. Dé manier om afval gemakkelijk, snel én beter te recyclen. Dit is dus waarom plastic in jouw grijze container hoort! Net als blik en drinkpakken. Zo krijgt jouw afval een tweede leven. Iris Kroes vertelt hoe!

Lees meer over "Plastic afval in de grijze bak? Iris Kroes laat zien waarom!"
  4. Isolatie erik-mclean-aCshJn3y93s-unsplash.jpg
    Door Marcel Heldoorn op 4 november 2021

Isoleren ook voor mensen met kleine beurs

Het isoleren van woningen in Harderwijk moet sneller, slimmer en socialer. Harderwijk wil de CO2-uitstoot de komende jaren sterk verminderen. Daarom heeft de gemeente nu plannen om in tien wijken tot 2030 4.000 woningen klaar te maken voor verwarming zonder aardgas. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de gemeente niet alleen de mensen die het kunnen betalen op weg helpt, maar juist ook mensen met een kleinere beurs. Zij wonen vaak in de slechtst geïsoleerde woningen, dus daar is veel winst te halen. Daarom dienden we een motie in.

Lees meer over "Isoleren ook voor mensen met kleine beurs"
  5. Zandlaan.jpg
    Door Marcel Heldoorn op 1 november 2021

Minder vrachtwagens door Wittenhagen

Donderdag bespraken we in de commissie Ruimte twee onderwerpen die voor de ChristenUnie belangrijk zijn: Het eerste draagt bij aan betere verkeersveiligheid en duurzaamheid. Ook spraken we over meer kansen om betaalbare woningen te bouwen voor mensen met een kleinere beurs. Raadslid Marcel Heldoorn legt uit.

Lees meer over "Minder vrachtwagens door Wittenhagen"
  6. duurzaamheid+944x390

We hebben weer hard gewerkt aan duurzaamheid!

Vorige week stonden er drie duurzaamheidsvoorstellen op de agenda van de gemeenteraad.
    1) De lokale energiecoöperatie Endura kan een zonnepark aanleggen boven het overloopparkeerterrein P8.
    2) De gemeente Harderwijk sluit zich aan bij het pleidooi richting de landelijke overheid om statiegeld op blikjes in te voeren.
    3) Harderwijk gaat op ons initiatief actief aan de slag met de campagne Gemeenten4GlobalGoals.

Raadslid Marcel Heldoorn vertelt...

Lees meer over "We hebben weer hard gewerkt aan duurzaamheid!"
  7. groene stekker
    Door Marcel Heldoorn op 21 september 2020

Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?

In de afgelopen periode is met de gemeenten op de Noord-Veluwe, de provincie, het waterschap en heel veel maatschappelijke instellingen een concept-plan opgesteld waarin staat hoe in de toekomst op de Noord-Veluwe duurzame energie opgewekt kan gaan worden.

In het plan moeten lastige keuzes gemaakt worden. Zonnepanelen op daken, in het landschap of juist windmolens langs de randmerenkust? Of toch misschien windmolens in dorpen? U kunt uw mening geven door online een aantal vragen te beantwoorden. Uw mening heeft invloed op het definitieve plan dat de gemeenten uiteindelijk ter goedkeuring voorleggen aan het Rijk. Geef uw mening op www.energienoordveluwe.nl

Lees meer over "Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?"
  8. Plastic afval.jpg

Afval zelf scheiden of dat achteraf laten doen?

Als het gaat over afvalscheiding zijn er twee verschillende aanpakken: bronscheiding en nascheiding.

Bij bronscheiding wordt afval door inwoners zelf gescheiden worden in aparte containers. Dat doen we in Harderwijk met GFT, papier, glas, textiel, enz. Nascheiding kennen we van de grijze container. Bij de afvalverwerker wordt het afval gesorteerd en worden waardevolle stoffen er uit gehaald: metaal, plastic, enz.

Hieronder een filmpje om te laten zien hoe nascheiding werkt.

Lees meer over "Afval zelf scheiden of dat achteraf laten doen?"
  9. black-friday.jpg

Genieten van genoeg | tip voor Black Friday

Het kan u vast niet ontgaan zijn. Overmorgen is het “Black Friday” (letterlijk: zwarte vrijdag) in de Verenigde Staten. Deze traditie is inmiddels massaal overgewaaid naar ons land en heeft een heel eigen invulling gekregen. Adverteerders laten ons geloven dat Black Friday minstens twee weken duurt. Mijn mailbox ontploft van de aanbiedingen en kansen die ik echt niet mag laten lopen. Kopen, kopen, kopen….

Lees meer over "Genieten van genoeg | tip voor Black Friday"
  10. groene stekker

Wat is jouw volgende stap in duurzaam leven?

Fractievoorzitter Mirjam Driest bezocht het congres Groen Geloven. Groen Geloven wil je inspireren om na te denken over duurzaamheid. Wat betekent duurzaamheid voor jou en wat betekent dit voor de keuzes in jouw dagelijks leven?
    Een bijdrage in het kader van de dag van de duurzaamheid.

Lees meer over "Wat is jouw volgende stap in duurzaam leven?"