De visie van de ChristenUnie op een andere binnenstad - inclusief zondagsrust!

Binnenstad, Harderwijkdonderdag 07 juli 2016

Op 7 juli debatteerde de gemeenteraad over de binnenstad van Harderwijk. Hieronder staat de bijdrage van fractievoorzitter Marcel Companjen.

Voorzitter!

Met veel belangstelling heeft de fractie van de ChristenUnie het rapport van BRO gelezen. Duidelijk is dat er iets moet gebeuren met / in onze binnenstad. We zien dat het economisch weer wat beter gaat vanwege de vestiging van een aantal nieuwe ondernemingen, maar het recentelijke faillissement van Scheer & Foppen geeft aan dat we er nog niet zijn. De vraag die vanavond voorligt is: WAAR willen we met z’n allen heen. Pas ná de besluitvorming van vanavond kunnen de HOE vraag en WAT vraag beantwoord worden.

In het verleden is de binnenstad de ‘huiskamer van Harderwijk’ genoemd – dat concept wil de fractie van de ChristenUnie zeker niet loslaten. Bij een huiskamer denkt de ChristenUnie aan een centrale plek in huis, met warmte en gezelligheid, waar het goed toeven is, waar het af en toe een drukke boel is maar waar op gelegen tijden ook rust kan zijn om een goed gesprek te voeren of met z’n allen een goede film te bekijken.

Dat kan wat ons betreft bereikt worden – en die tendens is al enigszins gaande – door het kernwinkelgebied kleiner te maken. Wij denken er daarbij aan om de uiteinden van het huidige winkelgebied langzaam maar zeker om te vormen naar andere functies, door er bijvoorbeeld woningen van te maken of door er verzorgende beroepen in te huisvesten. We hebben al gesproken over dubbele bestemmingen voor panden en dat lijkt ons goed mogelijk in die delen van de binnenstad.

Verder dient de leegstand te worden tegengegaan. Het lijkt ons dat we hierbij niet op zoek moeten gaan naar grote landelijke winkelketens – die hebben ze overal al – maar dat we juist moeten kijken naar onderscheidende, aantrekkelijke winkels, die Harderwijk iets extra’s geven. Ik noem als voorbeeld YAM, een bedrijfje dat zichzelf flink op de kaart heeft gezet. Mede door de manier waarop zij zich gepresenteerd heeft, wordt hierover gesproken, hetgeen de kansen voor zo’n onderneming des te groter maakt. Het concept van shop-in-shops heeft ook onze warme aandacht.

Bij het tegengaan van die leegstand hebben ook de eigenaren van de panden een verantwoordelijkheid. In hoeverre zijn met hen afspraken te maken over de huurprijs? Meer dan eens hebben wij vernomen dat de huurprijs de reden is om niet te verhuizen of om ermee te stoppen.

Een verantwoordelijkheid ligt er ook voor het centrummanagement. Hoe kan de binnenstad aantrekkelijk worden gemaakt? Wij zullen moeten aankoersen op een duidelijk beeld naar de potentiële klant. Vorige zomer waren de woensdagavonden een regelrecht drama: zelfs winkeliers wisten niet tot hoe laat de braderie duurde?! Het verhaal kwam niet goed over – het ‘stond’ er niet – en de mensen haakten af vanwege de onduidelijkheid. Het is niet aan mij om dit in te vullen, maar waarom is er niet gedurende de zomermaanden een grote modeshow op de Markt, waar alle Harderwijkse ondernemers hun ‘waar’ kunnen laten zien. Wat ons betreft wordt hierbij nog iets meer de handen ineen geslagen met uitnodigende festiviteiten. Er zit nog geld in de pot van het citymarketing – gebruik dat dan ook!

De bijdrage in de tweede termijn

Voorzitter, de “met stip op één” staande koopzondag blijft voor ons een heikel punt. Het gemeentebestuur dient ten behoeve van de gehele samenleving vorm en inhoud te geven aan datgene wat er wel en niet mag en kan in Harderwijk en Hierden. Dat doen wij op vele manieren: we stellen bestemmingsplannen vast, we stellen vast tot hoe laat de horeca open mag zijn, we bepalen waar we hoe hard mogen rijden, etc.etc. Maandelijks zijn wij hiermee bezig en even zo vaak zullen er mensen zijn die het graag anders hadden gezien. Dat is inherent aan het zijn van een samenleving. Harderwijk is geen Amsterdam, geen Groningen en geen Maastricht – zelfs geen Zwolle of Amersfoort. Er is op dit moment in de raad, die uiteindelijk de Winkeltijdenverordening moet vaststellen, geen meerderheid voor een koopzondag, en men mag niet van ons verwachten dat wij het bij de vorige verkiezingen ingenomen standpunt nu verlaten. 4.166 mensen hebben ons hun vertrouwen gegeven, mede - of gelet op het feit dat het toen nogal een verkiezingsitem was: met name - vanwege dit onderwerp. Wij kunnen het in democratisch opzicht niet maken om dan nu 180% te draaien. Dat zou ons ongeloofwaardig maken.

Is Harderwijk daarmee dan reddeloos verloren? Wij menen van niet, maar laten we onszelf hierbij niet voor de gek houden: uit het Koopstromenonderzoek 2015 is gebleken dat slechts een beperkt aantal Harderwijkers (9%) behoefte heeft aan een koopzondag, terwijl 46% van de Harderwijkers via internet aankopen doet. Het lijkt ons dat daar veel meer winst valt te behalen. Voor de inwoners uit de ons omringende gemeenten geldt: Harderwijk ligt tussen een aantal grotere steden in (Zwolle, Amersfoort, dorp Apeldoorn). Op dit moment leggen wij het qua aantrekkelijkheid af tegen die gemeenten – daar is een veel ruimer aanbod en dat maakt dat mensen daar eerder naar toe gaan. Hoe kunnen wij dus zorgen dat wij onze binnenstad zó aantrekkelijk maken dat de mensen wel deze kant op komen? Daarover heb ik in de eerste termijn al het nodige gezegd.

Om ten slotte de debatvraag te beantwoorden: wij zijn ervan overtuigd dat wij ook zonder een koopzondag een toekomstbestendige binnenstad hebben.

Marcel Companjen
fractievoorzitter ChristenUnie Harderwijk

Reacties op 'De visie van de ChristenUnie op een andere binnenstad - inclusief zondagsrust!'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.