Samen Recht Doen aan woningzoekenden

8. Ruben van der Veen - vierkant
Door Ruben van der Veen op 14 maart 2022 om 16:57

Samen Recht Doen aan woningzoekenden

Dat er een tekort aan woningen is in Nederland is inmiddels geen nieuws meer. Iedereen kent wel iemand die het veel moeite kost om een betaalbaar huis te vinden. Ook in Harderwijk is dit een bekend verhaal geworden. Maar hoe groot is de woningbouwopgave nou precies? En wat wil de ChristenUnie doen om het woningtekort op te lossen?

De woningbouwopgave

In een recente raadsbrief werd vermeld dat er in Harderwijk en Hierden ongeveer 3.500 woningen bijgebouwd moeten worden om in de vraag te voorzien. Om duidelijk te maken hoe groot deze opgave en hoe groot de urgentie is, bouwde de ChristenUnie een stapel van 175 dozen in de binnenstad. Elke doos van deze stapel staat gelijk aan 20 woningen die in de gemeente Harderwijk bijgebouwd zouden moeten worden.

Schrijnende verhalen

De dozenactie was tegelijk een kans om met voorbijgangers in gesprek te gaan over hun ervaringen met het woningtekort. We hoorden schrijnende verhalen van mensen die te lang moeten wachten. Zo hoorde we van een mevrouw “Mijn zoon en dochter hebben zich ingeschreven voor een huurhuis toen ze 18 waren. Nu zijn ze 25 en 23 en wachten nog steeds terwijl er steeds minder huizen worden verloot.” Van jongeren hoorden we soortgelijke verhalen. Een studente die we spraken zei: “Ik wilde graag in Harderwijk wonen, maar ik sta hier al zo lang op de wachtlijst dat ik verder ben gaan kijken. Nu heb ik een woning in Apeldoorn gevonden. Het was niet mijn eerste keus, maar ik ben blij met wat ik heb.”

Samen Recht Doen

Deze verhalen raken ons, als ChristenUnie. Daarom willen we ons de aankomende 4 jaar niet alleen inzetten voor het bouwen van meer woningen maar ook voor een betere doorstroom, betere connecties met woningbouwcorporaties en leefbare wijken om prettig te kunnen wonen. Woningen staan er immers niet voor 5 jaar, maar voor decennia. Zo willen wij Samen Recht Doen aan alle woningzoekenden van Harderwijk en Hierden.

Labels: , ,