De ChristenUnie vindt het belangrijk dat iedereen onze plannen kan lezen. Ook mensen die lezen moeilijk vinden. We hebben onze plannen opgeschreven in begrijpelijke taal.
We hopen dat je onze plannen voor Harderwijk en Hierden goed vindt!
Welkom! Wij zijn ChristenUnie Harderwijk, een christelijke politieke partij.
Wij geloven in God. God houdt van ons en wij van Hem. Daarom willen wij het goede doen voor de mensen en de natuur in Harderwijk en Hierden.
Ons verkiezingsprogramma heet: Goed voor elkaar!
Klik op een thema hieronder om onze plannen te lezen! 👇
Kinderen en jongeren moeten veilig en gelukkig kunnen opgroeien.
Sommige mensen hebben het moeilijk. Dan willen we helpen, want we willen niet dat er iemand alleen is of niet mee kan doen met leuke dingen.
Er zijn te weinig huizen. Wij willen dat iedereen een fijn en betaalbaar huis kan vinden.
Sport en cultuur maken het leven leuker. Dit moet iedereen ook kunnen betalen.
Mensen met een eigen bedrijf of winkel zijn belangrijk voor de stad. Wij willen dat zij goed hun werk kunnen doen en zorgen voor hun omgeving.
Wij willen goed voor de aarde zorgen. Daarom kiezen wij voor schone energie.
Wij willen dat iedereen veilig over straat kan. Wandelen en fietsen vinden wij het belangrijkst.
Iedereen moet zich veilig voelen, dag en nacht.
De gemeente moet eerlijk zijn en goed luisteren.
Wij geven het geld van de gemeente netjes uit.
Wij willen bouwen aan Harderwijk en Hierden:
Stem dan op de ChristenUnie bij de gemeenteraadsverkiezingen!
Wat de ChristenUnie wil in begrijpelijke taal
Verkiezingsprogramma
ChristenUnie Harderwijk
We zijn trots op Harderwijk en Hierden. Het is hier mooi aan het water en het bos. De mensen letten op elkaar en zorgen voor elkaar. In onze gemeente gebeurt veel en er zijn vaak leuke activiteiten.
We willen dat Harderwijk en Hierden ook in de toekomst een fijne plek blijft. Daarom geven we geld uit voor zorg, huizen en natuur. De gemeente krijgt de komende jaren minder geld. Iedereen zal dat merken. Wij zijn daar eerlijk over en beloven geen gratis geld. De ChristenUnie maakt soms moeilijke keuzes.
De ChristenUnie blijft een partij waar je op kunt vertrouwen. Een partij die er is voor alle mensen in Harderwijk en Hierden. We doen dit omdat we geloven dat God van de wereld en de mensen houdt. Daarom maken wij ons sterk voor mensen, de samenleving en de natuur. Onze keuzes maken we omdat we geloven dat God de wereld goed heeft gemaakt en zijn regels goed zijn voor iedereen.
Hieronder noem ik alvast drie belangrijke punten waar we ons de komende jaren voor willen inzetten.
We willen dat iedereen hulp kan krijgen als dat nodig is. We werken samen met organisaties, vrijwilligers en inwoners om hulp makkelijk en dichtbij te maken.
We bouwen betaalbare huizen om te huren en te kopen. We zorgen dat mensen makkelijker kunnen verhuizen als hun situatie verandert. Ook bouwen we op een manier die goed is voor de natuur.
Het maakt niet uit waar je vandaan komt of wat je doet, iedereen moet zich veilig voelen in onze stad. Of je nu hier geboren bent, nieuw bent, jong of oud, sporter, ondernemer of zorgt voor familie: er is plek voor jou om fijn te wonen, te sporten, te werken en te leven.
Op 18 maart mag je stemmen voor de toekomst van Harderwijk.
De ChristenUnie hoopt op jouw stem voor een fijner, mooier, vriendelijker en veiliger Harderwijk en Hierden.
Annerieke Kisjes – van Halteren
Lijsttrekker ChristenUnie Harderwijk
De ChristenUnie wil goed zorgen voor de mensen in Harderwijk en Hierden en voor de natuur.
Wij vinden het belangrijk dat mensen naar elkaar omkijken.
Ons plan heet: Goed voor elkaar!
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat iedereen onze plannen kan lezen. Ook mensen die lezen moeilijk vinden. Daarom hebben we onze plannen in het kort opgeschreven in begrijpelijke taal.
Kinderen en jongeren moeten veilig en gelukkig kunnen opgroeien.
Ouders moeten makkelijk hulp kunnen krijgen bij het zorgen voor hun kinderen. Als ouders ruzie hebben, willen we ze helpen dat op te lossen. Want we willen scheiden voorkomen.
Jongeren zitten vaak te veel op hun telefoon. Wij werken samen met scholen om verslaving van sociale media te voorkomen. Ook willen we dat jongeren geen alcohol en drugs gebruiken.
Als een kind ernstige problemen heeft, moet er hele goede hulp zijn. Daar willen we geld voor houden.
Jongeren moeten ook stage kunnen lopen bij de gemeente en wij willen ze helpen om een werkplek te vinden als ze dat moeilijk vinden.
Sommige mensen hebben het moeilijk. Dan willen we helpen, want we willen niet dat er iemand alleen is of niet mee kan doen met leuke dingen.
Wij zorgen voor plekken in de buurt waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.
Iedereen moet goed informatie kunnen vinden als hij geldproblemen heeft. Mensen met schulden moeten snel geholpen worden, bijvoorbeeld via 'Schuldhulpmaatje'.
Wij willen extra werkplekken en stages voor mensen die moeilijk aan een baan komen.
Ouderen moeten langer op zichzelf kunnen blijven wonen in een geschikt huis. En we passen goed op ze om ouderenmishandeling te voorkomen.
Er zijn te weinig huizen. Wij willen dat iedereen een fijn en betaalbaar huis kan vinden.
Tot 2030 bouwen wij 2.600 nieuwe woningen, bijvoorbeeld in het Waterfront en in Hierden.
Meer dan de helft van de nieuwe huizen mag goed te betalen zijn voor mensen die niet zoveel verdienen.
Mensen die al in Harderwijk of Hierden wonen of werken, krijgen sneller een huis dan mensen die ergens ander vandaan komen.
Mensen die zijn gevlucht moeten een veilige plek hebben om te wonen. Ook mensen uit andere landen die hier zijn om te werken moeten een goed huis hebben.
Sport en cultuur maken het leven leuker. Dit moet iedereen ook kunnen betalen.
Iedereen moet kunnen sporten, als je weinig geld hebt zorgen we dat je minder hoeft te betalen.
Kinderen moet goed kunnen zwemmen. Daarom geven we geld aan schoolzwemmen voor groep 5 en 6.
Oude gebouwen bewaren wij goed. Wij willen geld geven om oude gevels in de stad op te knappen.
Bij sportclubs moeten zoveel mogelijk gezonde dingen worden verkocht, zoals fruit.
Mensen met een eigen bedrijf of winkel zijn belangrijk voor de stad. Wij willen dat zij goed hun werk kunnen doen en zorgen voor hun omgeving.
We willen graag nieuwe winkels en die hoeven dan minder huur te betalen.
De winkels hoeven niet langer en vaker open.
De gemeente geeft het goede voorbeeld en koopt dingen uit de buurt en die goed zijn voor de natuur.
Wij willen goed voor de aarde zorgen. Daarom kiezen wij voor schone energie.
Wij bouwen drie windmolens op het industrieterrein Lorentz. Dat doen we samen met de lokale organisatie Endura.
Wij helpen mensen met minder geld om minder energie te gebruiken. Oude cv-ketels gebruiken wij opnieuw.
Als er een boom gekapt moet worden, zorgen wij dat er ergens anders een nieuwe boom wordt geplant.
We betalen meer voor zware dingen in de afvalcontainer. De machine van de afvalophaler kan heel goed plastic en drinkpakken uit de container halen. Daarom kunnen we plastic en drinkpakken gewoon in de grijze container doen. Dat kost het minste geld en is goed voor de natuur.
Wij willen dat iedereen veilig over straat kan. Wandelen en fietsen vinden wij het belangrijkst.
In woonwijken mag je overal 30 km per uur. Dicht bij een school mag je maar 15 km per uur rijden.
We willen dat mensen zoveel mogelijk fietsen of lopen. Daarom moeten het veilig zijn op fietspaden en oversteekplekken.
Wij willen dat je overal in Harderwijk en Hierden makkelijk met de bus naar het centrum en station kan.
Parkeren kost geld en dat moet je betalen als je met de auto naar de stad gaat. Op de fiets is het natuurlijk gratis en hoef je niet mee te betalen aan de auto. Wij willen geen auto's op de boulevard.
Iedereen moet zich veilig voelen, dag en nacht.
De politie moet vaker zichtbaar zijn op straat.
Wij letten extra op de veiligheid van vrouwen en meisjes, zodat zij niet worden lastiggevallen.
Er komen geen extra coffeeshops of casino's bij. Wij controleren streng of jongeren geen alcohol kopen.
Er komt een verbod op vuurwerk (vanaf 2026/2027). De gemeente kan een mooie show met drones of lasers organiseren.
De gemeente moet eerlijk zijn en goed luisteren.
De informatie van de gemeente staat op internet. Maar je kan ook altijd bellen of naar het stadhuis komen om met iemand te praten.
De gemeente schrijft brieven en teksten in makkelijke taal (niveau B1).
Wij vragen inwoners wat ze vinden van plannen. Wij staan open voor ideeën.
Iedereen is gelijk. Discriminatie staan wij niet toe.
Wij geven het geld van de gemeente netjes uit.
Wie afval maakt of gebruik maakt van mooie dingen in de stad, betaalt daarvoor.
De lokale belasting (OZB) voor mensen die een huis hebben gekocht gaat alleen omhoog als het echt nodig.
Dit geld gebruiken we voor goede uitlaatplekken voor honden.
Als we minder geld kunnen uitgeven, zorgen we dat mensen die het moeilijk hebben daar geen last van hebben.
Dit programma is geschreven in begrijpelijke taal,
zodat iedereen kan lezen wat de ChristenUnie wil.
Stemmen kan op 18 maart 2026
