Fiets
Voorrang voor fiets en voetganger
Goede wegen, wandelpaden, fietspaden en OV-verbindingen zijn noodzakelijk om economische, sociale en culturele activiteiten te ondernemen. Mobiliteit brengt mensen bij elkaar. Maar de groeiende mobiliteit mag niet ten koste gaan van onze leefomgeving. Fietsen en wandelen is goed voor de gezondheid. De helft van onze verplaatsingen gebeurt op korte afstand. Zeker in een compacte stad als Harderwijk kan dat prima op de fiets of zelfs lopend. De ChristenUnie gaat de komende vier jaar graag de uitdaging aan om van Harderwijk een nog betere fietsstad te maken.
Binnen de bebouwde kom van Harderwijk en Hierden zijn de basisvoorzieningen als winkels, sportverenigingen en zorgaanbieders meestal goed per fiets of lopend te bereiken. De veiligheid van deze routes verdient blijvende aandacht. Veel meer ouderen blijven mobiel door de opkomst van de elektrische fiets, jonge ouders vervoeren kinderen makkelijk per bakfiets. Dat is een mooie ontwikkeling maar vraagt ook extra aandacht voor het punt van veiligheid. Nieuwe fietspaden moeten zo breed mogelijk aangelegd worden.
In de nieuw te ontwikkelen wijken Nieuw Weiburg, Kranenburg Noord en Harderweide moet de fietser en voetganger op één staan bij de inrichting van de ruimte. Ruimte geven aan de fietsen doet fietsen!
In elke woonwijk wordt 30 km per uur de norm. Heldere en voldoende verlichting op fietspaden, rond tunnels en bij openbare voorzieningen als wijkcentra en sportverenigingen is noodzakelijk. Voor korte ritten wordt de fiets de norm. Daarom wordt er bij de herinrichting van wegen zoveel mogelijk ruimte aan fietsers gegeven en is de auto te gast. De fietsstraat wordt ingevoerd op plekken waar dat kan.
De gemeente denkt mee met ondernemers over mogelijkheden om fietsen naar het werk te stimuleren. Het investeren in snelle fietsroutes kan inwoners uitdagen om richting Ermelo, Nunspeet en Zeewolde vaker de fiets te nemen.
In het verkeersveiligheidsplan blijven we alert op gevaarlijke situaties en zoeken naar snelle oplossingen waarbij vanuit de fietser en voetganger gedacht gaat worden en niet vanuit het perspectief van de auto.
- Bij de herinrichting van wegen en wijken is het perspectief van fietsers en voetgangers leidend.
- We zorgen voor voldoende stallingsruimte bij alle typen voorzieningen (winkels, horeca, sportterreinen, station). De fietsparkeerplaatsen op de boulevard worden verbeterd.
- Op centrale plekken zijn oplaadpalen voor elektrische fietsen aanwezig.
- Er komt een snelle fietsroute richting Ermelo, Nunspeet en Zeewolde.
- Harderwijk geeft ruimte aan het concept elektrische deelscooters.