Parkeren
Bij nieuwbouw gaan we in Harderwijk parkeren zo veel mogelijk centraal aan de rand van de wijk of woonblokken organiseren. Ook wil de ChristenUnie dat de gemeente het gebruik van deelauto’s stimuleert waardoor er minder blik op straat komt. Ons doel is om woonstraten te vergroenen en autoluw in te richten. Zo krijgen fietsers en spelende kinderen daar het primaat.
Parkeren in de binnenstad is nu de eerste twee uur gratis. Dat is voor inwoners geen stimulans om de fiets te nemen voor een bezoek aan de eigen binnenstad. Het gratis parkeren in de binnenstad kost de gemeente jaarlijks veel geld. De ChristenUnie is voorstander van het halveren van het gratis parkeertarief. Met deze vrijgekomen middelen willen we het fietsparkeren stimuleren. Hiervoor moeten de fietsparkeerplaatsen goed te gebruiken zijn voor de nieuwe fietsmodellen. Om langparkeerders tegemoet te komen verlagen we het dagtarief.
Alle benzinestations in Harderwijk moeten een mogelijkheid krijgen voor het snelladen van auto’s. De gemeente overlegt met ondernemers om op meer openbare parkeerterreinen snellaadpalen te plaatsen.
Als laden op eigen terrein voor inwoners niet mogelijk is dan is er in Harderwijk binnen een straal van 500 meter een openbare laadmogelijkheid beschikbaar. Het aantal laadpalen wordt uitgebreid en volgt de groei van het aantal elektrische auto’s. Hiervoor mogen geen wachtlijsten zijn. De laadpalen krijgen bij voorkeur een plek aan de randen van wijken of worden geclusterd op parkeerterreinen. Er is dus geen recht op een laadpaal voor de eigen deur.
- Er komt een volwaardige carpoolplaats aan de A28. Deze beschikt over een veilige stalling van (elektrische) fietsen. Ook zijn er snellaadpalen voor fiets en auto beschikbaar.
- Parkeren in de binnenstad eerste uur gratis.
- Er is in elke wijk voldoende aanbod van pakketautomaten op een centrale plek om de stroom aan bezorgdiensten in woonwijken terug te dringen.