Verkeersveiligheid
Uitgangspunt voor het inrichten van de verkeersinfrastructuur is het Duurzaam Veilig principe: wegen zo inrichten dat voor weggebruikers de maximumsnelheid al duidelijk blijkt uit de weginrichting en zij hun snelheid hieraan aanpassen. De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer.
Het toenemend aantal snelle bezorgfietsen is positief. Hierdoor verdwijnen de vervuilende bezorgscooters meer en meer uit beeld. De snelheid van deze bezorgfietsen en het rijgedrag van de jonge bestuurders vraagt wel om aandacht. De ChristenUnie wil dat de gemeente in gesprek blijft met de horeca en eetgelegenheden over veilig bezorgen.
De veiligheid van loop- en fietsroutes naar scholen blijft een aandachtspunt. De opstopping van aanrijroutes naar basisscholen leidt tot onveilige situaties, met name als het regent. Scholen stimuleren ouders hun kinderen zoveel als mogelijk per fiets naar school te brengen maar dat lijkt niet altijd te werken. De gemeente neemt in het verkeersveiligheidsplan specifiek de situaties rond de basisscholen mee. En werkt actief mee aan het realiseren van verkeerslessen op basisscholen en stimuleert dat scholen zich aansluiten bij het verkeersveiligheidslabel.