Van 2017 naar 2018 | ChristenUnie – update 2018-1

7. Marcel Companjen - vierkant
Door Marcel Companjen op 3 januari 2018 om 22:16

Van 2017 naar 2018 | ChristenUnie – update 2018-1

Daar zijn we dan: 2018! Het jaar waarin er weer gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Voordat ik een kleine vooruitblik geef, een korte terugblik over 2017.

Parkeren

Recentelijk wordt er in diverse media weer gesproken over het – gratis – parkeren. Laat ik dit voorop stellen: de ChristenUnie is niet tegen gratis parkeren, maar wel tegen ondoordacht ‘hapsnapbeleid’. Naar aanleiding van een Tweet van de gemeente Harderwijk dat er vanaf 1 januari ook op zaterdag en zondag gratis twee uur geparkeerd kan worden, was meteen de vraag op Twitter waarom dat alleen geldt voor de Houtwalgarage en het Westeinde – en niet ook voor bijvoorbeeld de Vuldersbrink, de Selhorsthof (bij de AH) of het Klooster. Terechte vragen! En juist daarom hebben wij voorgesteld – hetgeen bij de tweede stemming hierover in meerderheid werd onderschreven – dat er een breed parkeerdebat moet plaatsvinden, waarin ook de kosten worden betrokken!

Het theater

Ik kan me de krantenkoppen nog levendig voor de geest halen. “Waar halen ze de gore lef vandaan?”, “Achterkamertjespolitiek”, “Schande”, “Doodsteek voor cultureel Harderwijk” … en meer van zulke uitlatingen. Wij als fractie hebben ons terdege gerealiseerd dat dit gevoelig lag in Harderwijk en Hierden, maar we realiseerden ons ook dat er een einde moest komen aan 20 jaar (!) ‘gerommel’ (“Er is een nieuwe mogelijke exploitant … er is toch geen exploitant … we kijken verder” … etc.etc.) De knoop moest worden doorgehakt en dat hebben we gedaan! En natuurlijk doet dat bij deze of gene zeer, maar soms moet je even niet de zachte heelmeester willen zijn. En hoe mooi is het dan om recentelijk te horen dat de betrokken partijen (weer) met elkaar in gesprek zijn, om te kijken hoe Cultureel Harderwijk op de kaart kan blijven staan.

De koopzondag

En dan word je plotseling gebeld of je op zondag 24 december voor de NOS jouw mening wilt geven. Ik heb daar even over nagedacht en “ja” gezegd – en dus stond ik om 11:30 uur voor de camera. Het onderwerp is dusdanig in het nieuws, dat ik het wat slap en flauw vond om te zeggen dat ik daar op een zondag niet aan zou willen meewerken (terug te zien via uitzending gemist). Over de proef als zodanig heb ik niet veel te melden: op voorhand was al duidelijk dat het een daverend succes zou worden. Voor nu heb ik slechts één wedervraag: hoe representatief was deze proef? Daarbij komt nog dat er helemaal niets was vastgelegd om een en ander aan te toetsen.

En over 2018

Het worden een paar spannende en enerverende maanden. Er doen nieuwe partijen mee met de aankomende verkiezingen en dan dringt zich de vraag op: kiest men in Harderwijk en Hierden voor een stabiel bestuur, dat z’n waarde heeft bewezen in de afgelopen 3,5 jaar, of kiest men voor onzekerheid, met alle gevolgen van dien?

In de komende maanden gaat u meer van deze CU-updates krijgen, niet in de laatste plaats omdat het mogen voeren van Lijst 1 bij de komende verkiezingen ‘helemaal niet verkeerd is’ – sterker nog: voor herhaling vatbaar is! De VVD kan het landelijk, dus waarom de ChristenUnie niet lokaal??

Marcel Companjen,
lijsttrekker en kandidaat-wethouder