Regelvrije binnenstad. Goed idee?

winkelsstraat harderwijk
03 Jos Aikema - vierkant.jpg CU-Socialmedia logo (zwart).png
Door Jos Aikema, Webredactie Harderwijk-Hierden op 31 januari 2020 om 21:00

Regelvrije binnenstad. Goed idee?

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 januari heeft de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen om een proef te starten om de winkelleegstand in de binnenstad aan te pakken. In deze proef van 6 maanden zal geëxperimenteerd worden met het versoepelen van de regels voor de invulling van lege panden, omdat meerdere ondernemers hebben aangegeven dat regelgeving vaak het grootste obstakel vormt om iets met een leegstaand pand te doen.

Jos Aikema legt hieronder uit hoe de ChristenUnie haar mening gevormd heeft.

Vragen aan de indiener van de motie

Wij vinden het belangrijk dat de leegstand in de binnenstad wordt aangepakt en zijn dan ook voorstander van verruiming van regels om initiatieven mogelijk te maken. Toch hebben wij een aantal kritische vragen gesteld over motie.
Allereerst betwijfelen we de juridische haalbaarheid van de motie. Maar we vragen ons ook af of het wenselijk is om alle regels op te schorten. In de motie wordt gevraagd om alle regels rondom het gebruik van een pand op te schorten (uitgezonderd regels rondom brandveiligheid). Hierdoor hebben ondernemers ook de mogelijkheid om invulling te geven of aanpassingen te doen aan een pand te doen waar wij, als ChristenUnie, niet achter kunnen staan. We denken hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van dit pand als bordeel of coffeeshop. Maar ook regelgeving ten aanzien van de Monumentenwet zou tijdelijk opgeschort kunnen worden.

Reactie van het College

Ook vanuit het college werden een aantal bezwaren genoemd om deze proef uit te voeren, omdat wetten en regels niet zo maar tijdelijk buiten werking kunnen worden gesteld.

Aangepaste motie

De indieners hebben vervolgens de motie aangepast. Om deze reden en vanwege toezegging van de wethouder om de mogelijkheden van verruiming binnen de wettelijke kaders te beoordelen, heeft de ChristenUnie uiteindelijk ingestemd met deze proef.

We kunnen van harte instemmen met de geest van deze proef om daarmee de binnenstad weer levendig en aantrekkelijker te maken.