Afscheid gemeenteraadslid Jos Aikema

CU-Socialmedia logo (zwart).png
Door Webredactie Harderwijk-Hierden op 4 juli 2020 om 16:38

Afscheid gemeenteraadslid Jos Aikema

Na meer dan 12,5 jaar neemt gemeenteraadslid voor de Christenunie Jos Aikema over enkele weken afscheid. Het is tijd om dossiers over te dragen, terug te blikken en afscheid te nemen.

Van kennismaking tot gemeenteraadslid

We gaan terug naar 2007. Of eigenlijk nog een paar jaar terug, als Jos kennismaakt met het raadswerk. Hij loopt gedurende een aantal maanden met de fractie mee, om te zien of het werk binnen de fractie en de gemeenteraad hem ligt. Hij zegt hierover: ‘Ik kwam erachter dat het werk me wel ligt, maar als je echt iets wilt betekenen voor de stad en de inwoners, je er echt in moet duiken. En daar tijd voor moet hebben. En leerzame ervaring, maar niet passend op dat moment’.

Als voor de verkiezingen in 2006 de kieslijst samengesteld moet worden, wordt hij ergens onder aan de lijst gezet. Een nieuwe periode breekt aan. Maar als in 2007 de wethouder van de ChristenUnie vertrekt, neemt de fractievoorzitter zijn plek in het College in en ontstaat een lege stoel in de fractie. ‘Op deze manier ben ik in oktober 2007 gestart als gemeenteraadslid’, zegt Jos.

Motivatie

Gemeenteraadslid doe je er niet zomaar even bij. Daar maak je tijd voor vrij. Jos: ‘Ik vind het boeiend om actief te zijn in de maatschappij. Ik ben een actief persoon, zit niet graag stil. Het is mooi om kaderstellend bezig te zijn met het vormgeven van onze stad. Vanuit overtuiging en visie wat goed is voor de bewoners van onze stad beleid te maken.’

‘De ChristenUnie is een partij die een mooie mix van standpunten heeft’, gaat Jos verder. ‘Vanuit de christelijke overtuiging oor en oog voor de samenleving. Aandacht voor het individu, omzien naar elkaar. Die sociale kant combineert de partij mooi met de duidelijke kant van handhaving, stabiel financieel beleid, betrouwbare overheid. Met deze combinatie neemt de ChristenUnie een herkenbare positie in het politieke landschap in’.

Trots

Als we terugblikken op ruim 12 jaar gemeenteraadswerk, is Jos dankbaar en trots op de vele mooie momenten. ‘De verkiezingen van 2014 staan me nog helder bij. We werden de grootste fractie in de gemeenteraad. Dat was een prachtige beloning van het goede werk dat we in de jaren daarvoor in de gemeenteraad hadden gedaan. Ik denk ook aan de inspanningen om burgers in beweging te krijgen oog te hebben voor hun leefomgeving. En grote projecten als de nieuwe stationsomgeving en de ontwikkeling van Waterfront waren pittige projecten met een mooi resultaat. Op de achtergrond en niet zichtbaar voor de inwoners hebben we in de Auditcommissie gewerkt aan een nieuwe structuur voor de  begroting. Ook dat was een boeiend proces’.

Op de vraag hoe Harderwijk zich door de jaren heen heeft ontwikkeld, antwoordt Jos: ‘Harderwijk is een mooie plek, waar het goed wonen is. We hebben een levende, aantrekkelijke binnenstad. We hebben tegenwoordig veel meer toerisme in de stad. Er is veel meer aandacht gekomen aan de leefbaarheid en het groene karakter van de stad. En op het gebied van onderwijs zijn er grote stappen gemaakt. Destijds was er veel discussie over onderwijsgelden. Nu zijn scholen financieel veel zelfstandiger geworden.’

Jos voerde vele debatten in de gemeenteraad. Zoals het debat over de renovatie van de stadsmuur. ‘In de gemeenteraad kwam de renovatie van de stadsmuur ter sprake. Op weg naar het Stadhuis fietste ik langs een stuk stadsmuur, die er slecht aan toe was. Ik ben toen afgestapt en heb een losse steen van de muur meegenomen, als beeld bij mijn verhaal. Over die ene steen is toen nog lang gesproken’.

De gemeenteraad is informeler geworden. ‘In mijn beginjaren waren de verschillen groter en de debatten feller. Toch is er - ondanks de verschillen - altijd harmonie in de gemeenteraad.’

Verder zonder Jos

Met het vertrek van Jos vertrekt er ook een stuk ervaring. Gelukkig staat zijn opvolger klaar: Fenneke Fredrikze is al enkele jaren actief als fractievolger. Zij zal in september als gemeenteraadslid beëdigd worden. ‘Ik ga de betrokkenheid bij de stad wel missen. De spannende momenten, grote onderwerpen, schaken op meerdere borden.’

Jos geeft nog een paar laatste woorden mee: ‘De ChristenUnie is een mooie partij met een stabiele fractie. Betrouwbaar, eerlijk en transparant. Geen achterkamertjes. Dat moeten ze vasthouden. De fractie is kritisch en durft vragen te stellen, maar is ook een beetje keurig en voorzichtig. Af en toe buiten de lijntjes kleuren, ergens voor durven staan, lef tonen is ook nodig. Juist op die manier maken we de stad steeds een beetje mooier.’