Berichten over samen recht doen

1. samenredzaamheid.jpg

Samenredzaamheid

Onze Utrechtse collega’s van de ChristenUnie gebruiken de term ‘samenredzaamheid’. Dit vinden we een prachtige term. Het is de tegenhanger van zelfredzaamheid, een woord dat we vaker gebruiken. We vinden het belangrijk om onszelf te kunnen redden maar beseffen we ook dat we anderen nodig hebben? Fenneke Fredrikze en Willemijn van der Woude gingen daarover in gesprek met Harderwijkers in verschillende leefwerelden: een oudere; een jonge moeder; iemand die afkomstig is uit een andere cultuur en een taalmaatje.

Lees meer over "Samenredzaamheid"
  2. Noodopvang Alleenreizende Minderjarige Vluchtelingen.jpg
    05 Ilonka Donker-Jak - vierkant.jpg
    Door Ilonka Donker-Jak op 18 januari 2022

Noodopvang Alleenreizende Minderjarige Vluchtelingen

Donderdag 16 december jl. in Beleid Algemeen stond op de agenda bij punt 6: Jaarlijkse info AZC en actuele ontwikkelingen. Als commissie zijn wij op de hoogte gesteld van zaken die in en rond het asielzoekerscentrum in Harderwijk de aandacht vragen. Naast de asielzoekers uit Syrië en Turkije, is er een aantal evacuees uit Afghanistan gekomen.

Lees meer over "Noodopvang Alleenreizende Minderjarige Vluchtelingen"
  3. Waterfront.jpg
    5. Bart Foppen - vierkant
    Door Bart Foppen op 17 december 2021

Warmtenet Waterfront en samen recht doen voor vluchtelingen

Op donderdag 16 december ’21 heb ik de commissievergadering Beleid Algemeen mogen bijwonen. Een van de belangrijke punten was het proces rondom Warmtenetwerkbedrijf Harderwijk.

Lees meer over "Warmtenet Waterfront en samen recht doen voor vluchtelingen"
  4. Woonwagenstraat.jpg
    2. Marcel Heldoorn - vierkant
    Door Marcel Heldoorn op 15 december 2021

Recht doen aan woonwagenbewoners

Al meer dan 10 jaar zijn er in Harderwijk geen nieuwe standplaatsen voor woonwagens bijgekomen terwijl er wel veel andere woningen zijn gebouwd. Er is een grote behoefte aan nieuwe standplaatsen. De ChristenUnie vindt dat er recht moet worden gedaan aan deze groep inwoners en stemt dus in met de plannen om het aantal standplaatsen uit te breiden.

Lees meer over "Recht doen aan woonwagenbewoners"
  5. Geweld vrouwen en kinderen.jpg
    05 Ilonka Donker-Jak - vierkant.jpg
    Door Ilonka Donker-Jak op 25 november 2021

Samen recht doen

Geweld tegen vrouwen en kinderen
    Vandaag is de Internationale Dag voor het stoppen van geweld tegen vrouwen en kinderen. De ChristenUnie staat voor samen recht doen aan iedereen die een helpende hand nodig heeft in onze samenleving. Recht doen aan die ene, dat is onze hartenklop. Vrouwen krijgen overal ter wereld op alle gebied en in alle lagen van de samenleving te maken met geweld. Zowel thuis als op het werk worden vrouwen belaagd: op scholen en universiteiten, op straat, als vluchteling en als migrant.

Lees meer over "Samen recht doen"