Verkeersveiligheid begint bij jezelf...of toch niet?

verkeersbordenvrijdag 09 november 2012

Dit is het verslag van het mini-congres Harderwijk: verkeersveilig! dat de fractie van de ChristenUnie organiseerde op 30 oktober 2012.

Verslag mini-congres Harderwijk: verkeersveilig!

De heer Van de Langemheen van Megaborn aan het woord.De aanleiding om dit mini-congres te organiseren was onder andere dat de verkeersveiligheid in Harderwijk op een aantal punten kan en moet verbeteren.

Verkeersveiligheid is een van de speerpunten van de ChristenUnie. Het is daarom heel goed om te ervaren dat dit thema breed in de samenleving gedragen wordt.

Verkeersveiligheid begint bij jezelf...of toch niet? Hoe reageer je in het verkeer? Blijf je kalm en beheerst of word je boos en driftig? Niet alleen de gevaarlijke verkeerssituaties in Harderwijk werden besproken, maar er is ook gekeken naar het gevoel van veiligheid op fietspaden, waar onder meer de elektrische fiets steeds meer gebruikt wordt. Harderwijk profileert zich namelijk als ‘fietsstad’, zeker omdat alle wijken binnen 2,5 km van het centrum liggen, waardoor het centrum, maar ook de diverse wijken goed met de fiets te bereiken zijn.

Het was een goed bezochte bijeenkomstOnze gasten waren:

Wijkagent Veenstra aan het woordNa een inleiding door deze sprekers zijn de stellingen, die ingebracht waren door de diverse sprekers in werkgroepen besproken. De meest besproken stellingen waren: E-bikes zijn niet voor senioren en verkeersles voor volwassenen is flauwekul. Conclusie van deze stellingen is dat het goed zou zijn om een cursus aan te bieden bij de aankoop van een e-bike, maar ook dat het goed is om als volwassenen eens in de zoveel tijd een opfriscursus te doen in het verkeer. Aan deze conclusies zullen wij zeker een vervolg proberen te geven.

Wethouder Rob Daamen aan het woordDe eindconclusie van de avond was dat de verkeersveiligheid inderdaad bij jezelf begint, en wel zodra je de voordeur uitloopt. Uit de evaluatie is gebleken dat de avond door iedereen als zeer nuttig en waardevol is ervaren – en daarmee voor herhaling vatbaar is!

Ilonka Donker

Na de pauze in kleine groepjes discussiëren

Resultaat

In de gemeenteraadsvergadering van 8 november heeft de fractie van de ChristenUnie een motie ingediend naar aanleiding van dit mini-congres. De motie is door het college van burgemeester en wethouders overgenomen. In dit bericht leest u meer over het debat en de motie.

Reacties op 'Verkeersveiligheid begint bij jezelf...of toch niet?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.