Op werkbezoek: Lelystad Airport biedt kansen voor Harderwijk
Afgelopen vrijdag vond de jaarlijkse ontmoetingsmiddag tussen het lokale bedrijfsleven en de gemeente Harderwijk plaats. Als locatie was deze keer gekozen voor een bezoek buiten onze gemeentegrenzen: vliegveld Lelystad.
Algemeen directeur Hanne Buis van Lelystad Airport ging in haar presentatie in op de kansen die samenwerking met Harderwijk met zich mee kan brengen.
Raadslid Marcel Heldoorn doet kort verslag.
Nieuwe inzichten
Hanne Buis, algemeen directeur van Lelystad Airport, hield een heldere presentatie over de aanleiding, de besluitvorming, de dialoog met omwonenden en onderwonenden (nieuw woord voor mij) en de toekomstplannen.
Voor mij zaten er een aantal nieuwe inzichten in:
- Op Lelystad komen geen nachtvluchten tussen 23.00 en 6.00 uur is de luchthaven gesloten
- Er is sprake van een geleidelijke opbouw van het vliegverkeer van ongeveer 6 naar 14 vliegtuigen per dag
Ik was onder de indruk van de duurzaamheidsambities van de luchthaven. Bij de aanleg is bijvoorbeeld 500 ton CO2 bespaard via een innovatieve nieuwe bouwmethode. Het bedrijf Terrastab (uit Harderwijk!) heeft de ondergrond van natuurlijke klei tot 45 centimeter diepte gefreesd en gemengd met bindmiddelen. Anders had een oppervlakte van 300.000 vierkante meter zeeklei tot 70 centimeter diepte afgegraven moeten worden en worden afgevoerd. Nieuw zand en puin voor de fundering had weer moeten worden aangevoerd. In Lelystad scheelde dat zo’n 20.000 vrachtwagenladingen. De start- en landingsbaan werd met 1300 meter verlengd én naar een breedte van 30 naar 45 meter gebracht. Ook zijn nieuwe taxibanen aangelegd.
De luchthaven heeft veel plannen op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een hybride stroomnetwerk, een testcentrum voor zelfrijdende auto's, een weide met zonnepanelen, duurzaam gebruik van water en warmte, hergebruik van afvalstromen en powerparking.
Kansen: een uitgestoken hand
Ook ging Buis in op de kansen voor Harderwijk en omgeving.
Een vliegveld in de nabije omgeving biedt kansen voor de regio als uitstekende vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven. Bestaande bedrijven kunnen hun dienstverlening mogelijk uitbreiden.
Ook zijn er grote kansen voor het onderwijs. De luchthaven zal 1000 directe nieuwe banen creeëren. Deze mensen (en de passagiers) moeten eten, de luchthaven moet schoongemaakt worden, er is ICT en andere infrastructuur nodig en vliegtuigen moeten ook onderhouden kunnen worden. Het onderwijs kan, en wat mij betreft: moet, hier op in spelen.
Lelystad Airport kan zich ook samen met Harderwijk sterk maken voor betere bereikbaarheid, bijvoorbeeld door samen op te trekken in de lobby voor een intercitystation in Harderwijk.
Hanne Buis sloot af met een mooi aanbod: er is hier zoveel ruimte en die stellen we graag beschikbaar voor proefprojecten om samen te werken aan de meest innovatieve en toekomstbestendige luchthaven.
Duidelijk een uitgestoken hand. Wie pakt hem aan?
Tijdens de rondtour over Lelystad Airport kregen we de gelegenheid om een foto te maken op de nieuwe start-/landingsbaan.