“Vertel het eerlijke verhaal”. Openhouden PMD-brengpunt zou 85% van de huishoudens veel extra geld gaan kosten

PMD afval
2. Marcel Heldoorn - vierkant
Door Marcel Heldoorn op 18 september 2024 om 17:30

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad een voorstel van Harderwijk Anders verworpen om het PMD-brengpunt op het milieupark open te houden. De ChristenUnie heeft daartegen gestemd, omdat daardoor de kosten voor het grootste deel van de Harderwijkse huishoudens zouden stijgen. Fractievoorzitter Marcel Heldoorn vindt dat Harderwijk Anders eindelijk eens het eerlijke verhaal over afval moet vertellen.

Fractievoorzitter Marcel Heldoorn: “De 15% huishoudens die hun plastic, metaal en drankverpakkingen (PMD) naar het milieupark brengen besparen veel geld, omdat zij hun grijze container nog maar weinig bij de staat hoeven te zetten en dat kost huishoudens 8 euro per keer. Wat Harderwijk Anders er niet bij vertelt, is dat het voordeel van 3.000 huishoudens betaald wordt door een veel hoger vastrecht voor alle huishoudens. Als het PMD-brengpunt open zou blijven, gaat dat in 2025 om een extra bedrag van € 26 voor alle huishoudens. En dat terwijl in 2025 de woonlasten toch al zullen gaan stijgen doordat Harderwijk minder geld uit Den Haag krijgt en de kosten voor afvalverwerking toenemen.”

Wat is dan het eerlijke verhaal over het PMD-brengpunt?

“Het PMD-brengpunt kost alle huishoudens in Harderwijk geld en openhouden zorgt voor een verdere stijging van de woonlasten. Dat is al tijden ons verhaal en dat wordt nu ook bevestigd door de wethouder.

Wethouder Enklaar (HA) die over het afvalbeleid gaat stelde zelf voor om het PMD-brengpunt te sluiten. Hij zei ook dat het openhouden van het PMD-brengpunt geen financiële -  of duurzaamheidsvoordelen oplevert. Het levert alleen maar kosten op. Hij vertelde dat het vastrecht zal stijgen van 181 euro naar 207 euro, alleen door het openhouden van het PMD-brengpunt. Dat is een onnodige stijging van €26 voor alle huishoudens.

Het openhouden van het PMD-brengpunt levert geen financiële -  of duurzaamheidsvoordelen op. Het levert alleen maar kosten op.

Huishoudens die geen PMD wegbrengen, betalen het voordeel van de mensen die dat wel doen. Lang niet iedereen kan zijn PMD naar de milieustraat brengen. Daarom vindt de ChristenUnie het veel eerlijker om het brengpunt te sluiten. Door de besparing die dat oplevert, zal de afvalstoffenheffing voor alle inwoners van Harderwijk minder hard stijgen.”

Mensen die PMD thuis scheiden en zelf wegbrengen zijn toch goed bezig? Mogen zij niet beloond worden voor goed gedrag?

Marcel Heldoorn: “Ja, deze mensen zijn bewust bezig met scheiden van hun afval en zij besparen op de hoogte van hun afvalstoffenheffing. Qua duurzaamheid maakt het jammer genoeg geen enkel verschil, want hun afval belandt op de grote hoop met al het afval dat in Harderwijk wordt ingezameld.
Wij zien liever dat mensen beloond worden voor het minder verpakkingsmateriaal en afval in huis halen. Dan hoeft de grijze container minder vaak bij de weg en daardoor bespaar je geld.”

Labels: ,