Volop opkomen voor mens, aarde en recht

gemeenteraadsvergadering Harderwijk

Volop opkomen voor mens, aarde en recht

Spreektekst in debat Kadernota 2024

"Voorzitter, boven mijn verhaal heb ik gezet: volop opkomen voor mens, aarde en recht, omdat dat de thema’s zijn die veel christenen na aan het hart staan: zorg voor kwetsbare mensen, goed beheer van de aarde en een rechtvaardig bestuur.", zo begon fractievoorzitter Marcel Heldoorn zijn betoog in het debat over de financiële toestand van de gemeente voor de komende jaren. Hieronder leest u zijn hele bijdrage aan het debat

Langs die meetlat hebben wij de kadernota en de voorgestelde ombuigingen gelegd.

1 Zorgen voor kwetsbare mensen

Bezuinigen is niet makkelijk, maar bezuinigen op kwetsbare mensen doet gewoonweg pijn.
Pas lazen we in de fractie uit de Bijbel. De duizenden jaren oude poëzie van psalm 113 gebruikt een mooi beeld:

God woont hoog in de hemel,
maar hij ziet ook de mensen op aarde.
Zwervers trekt hij uit het vuil omhoog.
Hij haalt hen weg uit hun ellende,...

Dat is overigens een rode draad in de bijbel: God heeft de mensen op de laagste positie in de samenleving, armen, weduwen, vreemdelingen bijzonder in het oog en dat is een opdracht voor ons allemaal.

De ChristenUnie ziet dat het college zijn best gedaan heeft om de onze kwetsbare inwoners zoveel mogelijk te sparen bij de bezuinigingen. Het minimabeleid blijft gelukkig op het huidige niveau.

De omslag die binnen het Sociaal domein al ingezet was, wordt nadrukkelijker doorgezet. Daar staan wij helemaal achter. Voorkomen van zwaardere zorg door preventie en eerder lichtere zorg aanbieden.
Maar wij hebben daar wel een zorg bij, burgers in hun kracht zetten is helemaal goed, maar houdt de mens in het oog en stuur niet alleen op geld. Alleen zo voorkom je dat mensen tussen wal en schip gaan vallen.

We vinden het erg jammer dat er nog geen structureel geld is voor het Odensehuis. De waarde van ontmoeting, de verbetering van de waardigheid en eigenwaarde van mensen met dementie is te waardevol om in geld uit te drukken.

2 Goed beheer van de aarde

Het is onze opdracht om goed te zorgen voor de aarde en alles wat daarop leeft. Hier en nu én later en elders. De keuzes die wij vandaag maken hebben gevolgen voor onze kinderen en volgende generaties.

We gaan meer doen aan het omgaan met de toenemende droogte én - wateroverlast. Het is jammer dat onze inwoners nu de portemonnee moeten trekken voor te gemakkelijke financiële keuzes in het verre verleden bij de aanleg van ons rioolstelsel. Het is aan ons om dit vooruitschuiven naar toekomstige generaties te voorkomen.

We zijn blij dat de kogel door de kerk is over het “gratis” parkeren. Inzetten op gezondheid, meer ruimte voor lopen en fietsen, gaat niet goed samen met het subsidiëren van autogebruik.

Wij maken ons zorgen over de mogelijkheid dat we minder duurzame schoolgebouwen gaan bouwen voor onze kinderen. Het kan toch niet zo zijn dat zij in te hete klassen les moeten krijgen.

3 Rechtvaardig bestuur

Pakken de bezuinigingen rechtvaardig uit? Zijn lasten eerlijk verdeeld en worden kwetsbaren ontzien?

Wij zien dat Harderwijk een sociale stad blijft

Wij zien dat kwetsbare groepen gezien zijn en ontzien worden.
Dat er ook hard gewerkt blijft worden aan meer betaalbare woningen. Jongeren, starters, maar ook woonwagenbewoners zitten qua wonen in een achterstandspositie die we moeten verbeteren.

Wij zien dat de gebruiker betaalt

Het voorzieningenniveau in Harderwijk blijft gelukkig hoog. En de gebruiker betaalt is voor ons een stevige basis hieronder. Daarom kunnen we leven met de verhoging van onze relatief lage OZB, die ik het liefst "draagkrachtafhankelijke gemeentelijke belasting" zou noemen. De breedste schouders dragen zo de zwaarste lasten.

Wij zien ook dat er veel gevraagd gaat worden van mensen en organisaties.

Voor de ChristenUnie is dit hét moment om weer opnieuw de kracht van de samenleving in te zetten. Dat zijn we misschien niet meer gewend: we konden alles ‘afkopen’. Nu gaat het weer om onze tijd en inzet: wat je daarvoor terugkrijgt is meer dan je erin investeert. Ik hoop dat mensen dat gaan zien als er vanuit verenigingen een beroep wordt gedaan op inzet.
Door binnen je mogelijkheden net dat beetje meer te doen. Een uurtje meer inzet bij de voetbalclub of een extra gift aan een goed doel

Alleen samen houden we onze mooie stad sociaal, leefbaar en rechtvaardig.

Labels: , , , ,