ChristenUnie achter visie Vitale Vakantieparken

stemverklaring Vitale Vakantieparken

ChristenUnie achter visie Vitale Vakantieparken

Op donderdag 18 januari heeft de ChristenUnie ingestemd met de Structuurvisie Vitale Vakantieparken. Na een lange periode van onduidelijkheid en een halfslachtig beleid is er nu een heldere visie. Hiermee kan binnenkort een van de lastigste dossiers in de geschiedenis van Harderwijk worden gesloten. Dat is goed voor de (al dan niet tijdelijke) bewoners van de vakantieparken en daarmee ook goed voor heel Harderwijk. De stemverklaring die fractievoorzitter Marcel Companjen heeft gegeven, kun je hieronder lezen.

"Voorzitter
Dit dossier kent een lange historie, een niet altijd frisse historie. Ik herinner me nog goed dat we een vergadering van de commissie Beleid Algemeen hadden, onder voorzitterschap van (oud-)collega Annelies van der Kolk. Die vergadering was grimmig - er werd een strop de raadzaal ingeslingerd en uurde maar liefst tot 02:30 uur. Ook was het niet prettig dat ik mijn - toen nog kleine - kinderen moest vertellen dat er wat vaker een politieauto door de straat zou rijden en het minst aangenaam was wel dat bij toenmalig wethouder Frans de Lange de politie bij het Kerstontbijt was aangeschoven.

Daarna is er sprake geweest van een 'rare' periode: er moest gehandhaafd worden, diverse handhavingsacties werden uitgevoerd en de sfeer op de vakantieparken was verziekt. Tot een oplossing heeft dat nooit geleid, mede ook vanwege signalen uit het land dat er wel of toch weer niet gelegaliseerd mocht worden. Ook was al vrij snel duidelijk dat het handhavingsbeleid niet tot het gewenste resultaat zou leiden.

Hoe anders is de situatie nu! De gemeente en de bewoners zijn met elkaar in overleg gegaan en vanavond ligt de structuurvisie voor. Daarmee is niet gezegd dat het allemaal 'opgelost' is en dat alle problemen de wereld uit zijn. Wel is duidelijk dat een oplossing in het verschiet ligt. Daarvoor past een bedankje aan de portefeuillehouder en de betrokken ambtenaren. Wij als fractie kunnen ons ook vinden in de lijn die het college nu heeft ingezet.

Niet op alle vakantieparken is er al duidelijkheid - duidelijkheid die er wat de fractie van de Christen Unie betreft wel zo snel mogelijk moet komen. Er moeten nu duidelijke en eenduidige afspraken worden gemaakt, die ook juridisch afdwingbaar zijn. Dat ziet dan vooral op de ruimtelijke aspecter (in brede zin) van deze ontwikkelingen en de te maken financiële afspraken, waaronder de vereveningsbijdrage.

Wij willen niet terug naar een halfslachtig beleid met allerlei uitzonderingen op uitzonderingen (op uitzonderingen). Terecht is in het voorstel dan ook opgenomen dat het uiteindelijk mogelijk is om handhavend op te treden. Begrijp ons goed: dat is niet waar wij weer naar toe willen, maar het is wat ons betreft wel het sluitstuk van dit beleid.

Nogmaals: wij hopen dat er uiteindelijk-maar wel op kortere termijn- voor iedereen een leefbare situatie zal ontstaan."

Labels: , , , , , , , ,