Blogs per label

1. gemeenteraadsvergadering Harderwijk

“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”

Gisteravond is in de gemeenteraad gestemd over een motie om een tijdelijke koopzondag mogelijk te maken in de maanden juni, juli, augustus en september tussen 12:00 uur en 18:00 uur.

Na de laatste verkiezingen is er in de gemeenteraad een ruime meerderheid voor de invoering van koopzondagen in Harderwijk. 21 van de 28 raadsleden stemden voor, zodat de motie is aangenomen.

De 5 raadsleden van de ChristenUnie hebben tegen deze motie gestemd. Fractievoorzitter Mirjam Driest las de volgende stemverklaring voor om uit te leggen waarom:

“Het standpunt van de ChristenUnie mbt de koopzondag hebben wij in ons verkiezingsprogramma helder omschreven: wij zijn geen voorstander van invoering van de koopzondag omdat wij belang hechten aan een collectieve rustdag.

De motie voorziet in een voorlopige verruiming van de winkeltijdenverordening. Een definitieve regeling omtrent de koopzondag wordt onderwerp van de coalitieonderhandelingen en verdient wat ons betreft zorgvuldige bespreking. Over de invulling van het coalitieakkoord praten wij graag door aan de onderhandelingstafel. De onderhavige motie staat echter ‘volledig los van de onderhandelingen voor de coalitie’, zoals ook door de indieners wordt benadrukt. De fractie heeft deze motie dan ook beoordeeld op basis van ons verkiezingsprogramma. Om deze reden zullen wij tegen deze motie stemmen.”

Lees meer over "“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”"
  2. CU-Socialmedia logo (zwart).png 01 Marcel Companjen - vierkant.jpg
    Door CU Harderwijk-Hierden, Marcel Companjen op 18 januari 2018

ChristenUnie achter visie Vitale Vakantieparken

Op donderdag 18 januari heeft de ChristenUnie ingestemd met de Structuurvisie Vitale Vakantieparken. Na een lange periode van onduidelijkheid en een halfslachtig beleid is er nu een heldere visie. Hiermee kan binnenkort een van de lastigste dossiers in de geschiedenis van Harderwijk worden gesloten. Dat is goed voor de (al dan niet tijdelijke) bewoners van de vakantieparken en daarmee ook goed voor heel Harderwijk. De stemverklaring die fractievoorzitter Marcel Companjen heeft gegeven, kun je hieronder lezen.

Lees meer over "ChristenUnie achter visie Vitale Vakantieparken"