Blogs per label

1. gemeenteraadsvergadering Harderwijk
    Door CU Harderwijk-Hierden op 21 juni 2018

Fenneke Fredrikze nieuwe opvolger

Gisteravond is Fenneke Fredrikze door de gemeenteraad benoemd als fractievertegenwoordiger voor de fractie van de ChristenUnie. Daarna nam burgemeester Van Schaik haar de eed af. In totaal werden 6 fractievertegenwoordigers benoemd.

Lees meer over "Fenneke Fredrikze nieuwe opvolger"
  2. gemeenteraadsvergadering Harderwijk
    CU-Socialmedia logo (zwart).png 05 Ilonka Donker-Jak - vierkant.jpg
    Door CU Harderwijk-Hierden, Ilonka Donker-Jak op 25 april 2018

"Verkort wachtlijst sociale huurwoning tot 2 jaar!"

Voor de gemeenteraadsvergadering van 25 maart stond een debat over de Woonvisie 2017-2027 op de agenda. Ilonka Donker voerde in het debat namens de ChristenUnie het woord.

De vraag voor het debat luidde: “Heeft de Harderwijkse Woonvisie 2017-2027 het beoogde effect voldoende in zich?”

In haar bijdrage ging Ilonka in op het verkorten van de wachtlijst voor een sociale huurwoning. De zoektijd bedraagt nu meer dan 5 jaar. De ChristenUnie wil dat de wachtlijst naar 2 jaar verkort wordt.

Verder ging zij in op:

• de middenhuur
    • het inzetten van de ‘vestigers vraag’ in het duurdere segment
    • het wonen op het gebied van en met zorg en ouderenhuisvesting.

U leest de volledige bijdrage inclusief een link naar de woonvisie hieronder.

Lees meer over ""Verkort wachtlijst sociale huurwoning tot 2 jaar!""
  3. gemeenteraadsvergadering Harderwijk

“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”

Gisteravond is in de gemeenteraad gestemd over een motie om een tijdelijke koopzondag mogelijk te maken in de maanden juni, juli, augustus en september tussen 12:00 uur en 18:00 uur.

Na de laatste verkiezingen is er in de gemeenteraad een ruime meerderheid voor de invoering van koopzondagen in Harderwijk. 21 van de 28 raadsleden stemden voor, zodat de motie is aangenomen.

De 5 raadsleden van de ChristenUnie hebben tegen deze motie gestemd. Fractievoorzitter Mirjam Driest las de volgende stemverklaring voor om uit te leggen waarom:

“Het standpunt van de ChristenUnie mbt de koopzondag hebben wij in ons verkiezingsprogramma helder omschreven: wij zijn geen voorstander van invoering van de koopzondag omdat wij belang hechten aan een collectieve rustdag.

De motie voorziet in een voorlopige verruiming van de winkeltijdenverordening. Een definitieve regeling omtrent de koopzondag wordt onderwerp van de coalitieonderhandelingen en verdient wat ons betreft zorgvuldige bespreking. Over de invulling van het coalitieakkoord praten wij graag door aan de onderhandelingstafel. De onderhavige motie staat echter ‘volledig los van de onderhandelingen voor de coalitie’, zoals ook door de indieners wordt benadrukt. De fractie heeft deze motie dan ook beoordeeld op basis van ons verkiezingsprogramma. Om deze reden zullen wij tegen deze motie stemmen.”

Lees meer over "“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”"
  4. eed afleggen
    Door CU Harderwijk-Hierden op 29 maart 2018

"Zo waarlijk helpe mij God almachtig"

Tijdens een bijzondere raadsvergadering zijn 5 raadsleden van de ChristenUnie geïnstalleerd in de gemeenteraad van Harderwijk. Marcel Companjen, Mirjam Driest-Wijnholds, Jos Aikema, Bart Jonkman en Ilonka Donker-Jak legden tegenover burgemeester Harm-Jan van Schaik de eed af:

"Zo waarlijk helpe mij God almachtig"

Hierna vindt u enkele foto's en leest u wat meer over de betekenis van deze woorden.

Lees meer over ""Zo waarlijk helpe mij God almachtig""
  5. Afscheid Ton + burgemeester -blog klein
    Door CU Harderwijk-Hierden op 27 maart 2018

Dankwoorden aan Ton van Limbeek bij afscheid in de gemeenteraad

In een bijzondere vergadering van de gemeenteraad is afscheid genomen van 11 gemeenteraadsleden die niet terugkeren in de nieuwe raad. Ton van Limbeek, lid van de ChristenUnie-fractie, behoort tot de vertrekkende leden.

In een persoonlijk woord aan Ton prees Burgemeester Harm-Jan van Schaik zijn grote betrokkenheid bij de stad en zijn burgers. Ton was zeer zichtbaarheid in de stad; hij was bij elk stads- en wijkgesprek en liet zich graag informeren door burgers.

Het bestuur van de ChristenUnie Harderwijk-Hierden dankt Ton voor zijn inzet en dienstbaarheid aan de gemeente. In de volgende ledenvergadering zal de ChristenUnie verder aandacht geven aan het vertrek van Ton.

Lees meer over "Dankwoorden aan Ton van Limbeek bij afscheid in de gemeenteraad"
  6. 02 Mirjam Driest - topfoto.jpg

De selfie van Mirjam Driest-Wijnholds (nr. 2)

Hier stellen zich onze 10 kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart aan u voor.

We naderen de top; vandaag de nummer 2 op onze lijst: Mirjam Driest-Wijnholds.

Wie is Mirjam Driest?

Ik ben getrouwd met Jaap en wij hebben samen drie kinderen in de leeftijd van 10 tot 16 jaar. Vanaf 2011 wonen wij met veel plezier in Harderwijk in de wijk Drielanden. Ik kom oorspronkelijk uit Groningen, maar na een aantal verhuizingen uiteindelijk in Harderwijk terechtgekomen. En Harderwijk bevalt ons prima! Wij zijn als gezin lid van de Petrakerk.

Ik ben jaren werkzaam geweest als jurist arbeidsrecht en sociale zekerheidsrecht bij een vakbond. Momenteel bestaan mijn juridische werkzaamheden uit advieswerk en daarnaast ben ik actief in het onderwijs.

Hieronder beantwoordt Mirjam nog 11 andere vragen.

Lees meer over "De selfie van Mirjam Driest-Wijnholds (nr. 2)"
  7. CU-Socialmedia logo (zwart).png 01 Marcel Companjen - vierkant.jpg
    Door CU Harderwijk-Hierden, Marcel Companjen op 18 januari 2018

ChristenUnie achter visie Vitale Vakantieparken

Op donderdag 18 januari heeft de ChristenUnie ingestemd met de Structuurvisie Vitale Vakantieparken. Na een lange periode van onduidelijkheid en een halfslachtig beleid is er nu een heldere visie. Hiermee kan binnenkort een van de lastigste dossiers in de geschiedenis van Harderwijk worden gesloten. Dat is goed voor de (al dan niet tijdelijke) bewoners van de vakantieparken en daarmee ook goed voor heel Harderwijk. De stemverklaring die fractievoorzitter Marcel Companjen heeft gegeven, kun je hieronder lezen.

Lees meer over "ChristenUnie achter visie Vitale Vakantieparken"