In Harderwijk staat een ... wormenhotel!

wormen

In Harderwijk staat een ... wormenhotel!

ChristenUnie-raadlid Ilonka Donker: " wij zijn als gezin afgelopen zomer gestart om ons groente-, fruit- en tuinafval (GFT) in de groente container te verminderen op een heel leuke manier. We hebben een wormenhotel in onze tuin gemaakt!"

Ilonka met haar wormenhotelDe slogan 'Een beter milieu begint bij jezelf!' is de laatste tijd goed geworteld bij mij. Een tijdje geleden las ik een artikel waarin werd geschreven dat wij, bijna iedere dag per persoon, ongeveer anderhalve kilo afval per dag produceren. En ook al wordt daar een deel goed van gerecycled, het blijft voor het milieu beter om de berg afval te verkleinen… Daarom zijn we een wormenhotel begonnen in onze achtertuin.

Wat is een wormenhotel?

Een wormenhotel is een manier om je eigen gft-afval om te zetten in compost. Zo kun je afval hergebruiken en krijg je er iets waardevols voor terug. Deze compost kun je namelijk gebruiken in je tuin als bodemverbeteraar. Door zelf te composteren bespaar je vele kilo’s GFT-afval. Kortom, je bespaart energie en geld, want het hoeft niet opgehaald en verwerkt te worden. Zo lever je een goede bijdrage aan de vermindering van de afvalberg. De voedselrijke compost en het ‘lekvocht’ uit het keukenafval komen je ook van pas voor de bloembakken op het terras!

Samen een wormenhotel beginnen, is nog leuker!

Wormen eten per dag hun eigen lichaamsgewicht op...dit is ongeveer 1 KG GFT besparing per persoon. Dat kan voor ons als Harderwijk met 45.000 inwoners echt wat betekenen! Een wormenhotel is een kast in je tuin of op straat waar jij of samen met je buren, groente, fruit- en etensresten in composteert met behulp van wormen. De compost van deze wormen levert een waardevolle bodemverbeteraar op! Dus je tuin knapt er ook van op.
Ook kan het je buurt nog leuker en gezelliger maken als je hierin samen optrekt. In Harderwijk willen wij ook het afval verminderen. Wij staan daar met de nota VANG (Van Afval Naar Grondstof) voor een uitdaging. Mensen willen graag aan de slag voor een betere toekomst…doe jij ook mee?

Meer weten?

Wil jij kijken hoe het wormhotel er in de praktijk uitziet, of heb je hier nog vragen over? Neem gerust contact met mij op via i.donker@harderwijk.nl of 06-22545083!

Ilonka Donker-Jak
raadslid ChristenUnie Harderwijk