Berichten over Ilonka Donker

1. hand-op-schouder.jpg
    Door Ilonka Donker-Jak op 1 april 2020

Even bellen met… onze 'wijze achterban'

Als fractie zijn we benieuwd hoe het in deze tijd gaat met onze oudere leden, onze 'wijze achterban’. Raadslid Ilonka Donker-Jak ging een middagje bellen. Hieronder schrijft ze over haar ervaringen.

Afgelopen maandag had ik een zogeheten ‘belrondje’. Even in contact komen met ouderen die een telefoontje, af en toe, op prijs stellen om zo verbinding te houden met de buitenwereld en misschien ook wat bemoedigd te worden in deze tijd.

Maar wat werd ik zelf bemoedigd door deze telefoontjes! Deze mooie, wijze ouderen vermaken zich prima! Een heerlijke kop koffie, een krantje, televisie kijken, zitten in een heerlijke stoel.

Lees meer over "Even bellen met… onze 'wijze achterban'"
  2. ja-ja-sticker.jpg

Alleen nog reclame in de bus met een ja/ja-sticker?

Onlangs heeft de rechter bepaald dat Amsterdam de ja/ja-sticker mag invoeren. Voorheen moesten huishoudens aangeven dat ze géén ongeadresseerd reclamedrukwerk wilden ontvangen, maar sindsdien is dat andersom en ontvangen ze alleen nog folders als ze hebben aangegeven dat wél te willen. Met een ja/ja-sticker dus.

Raadsleden Ilonka Donker (ChristenUnie) en Thijs Melkert (D66) hebben daarover vragen gesteld aan het College.

Lees meer over "Alleen nog reclame in de bus met een ja/ja-sticker?"
  3. dag van de leraar.png
    Door Ilonka Donker-Jak op 5 oktober 2019

Leraren bedankt!

Naast raadslid is Ilonka Donker ook leraar. Daarom een bijdrage in het kader van de Dag van de leraar.

Lees meer over "Leraren bedankt!"
  4. eenzaamheid - foto door Keenan Constance via Pexels.jpg
    Door Ilonka Donker-Jak op 1 oktober 2019

Eenzaamheid en elkaar…

Vandaag start de Week tegen Eenzaamheid. Daarom schreef Raadslid Ilonka Donker onderstaande bijdrage.

Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Eenzaamheid gaat gepaard met kenmerken als negatieve gevoelens van leegte, verdriet, angst en zinloosheid en met lichamelijke of psychische klachten. Eenzaamheidgevoelens kunnen invloed hebben op je gezondheid, welzijn en kwaliteit van leven.

Lees meer over "Eenzaamheid en elkaar…"
  5. mensen.png
    Door Ilonka Donker-Jak op 28 september 2019

Burendag 2019

Raadslid Ilonka Donker vierde Burendag in haar nieuwe buurt Drielanden.

Lees meer over "Burendag 2019"
  6. Frankrijk bordje.jpg
    Door Ilonka Donker-Jak op 4 september 2019

Mijn uitstapje naar Frankrijk | verslag van een wijkschouw

Wijkplatform Frankrijk organiseerde op 4 september een wijkschouw. Een wijkschouw is een wandeling door de wijk om een goed beeld te krijgen van de leefbaarheid en de veiligheid in een wijk. Wijkbewoners kunnen hun ideeën, zorgen en problemen op een makkelijke manier bespreekbaar maken.

Raadslid Ilonka Donker sloot aan bij de wijkschouw in haar oude woonwijk Frankrijk en schreef daarover het volgende verslag.

Lees meer over "Mijn uitstapje naar Frankrijk | verslag van een wijkschouw"
  7. ZorgDat.jpg

Iedereen telt mee. Op werkbezoek bij ZorgDat

Op 1 april heeft de fractie van de ChristenUnie een mooi en interessant werkbezoek gehad bij ZorgDat, dé welzijnsorganisatie in Harderwijk. ZorgDat werkt vanuit de visie dat in een samenleving iedereen van betekenis is voor elkaar. Dat is ook de overtuiging van de ChristenUnie.

Thema’s die we bespraken waren onder andere: schuldhulpverlening, ouderen en eenzaamheid, en de samenwerking met andere welzijnsorganisaties.

Lees meer over "Iedereen telt mee. Op werkbezoek bij ZorgDat"
  8. Oude bieb.jpg

Als het aan de ChristenUnie ligt komen er betaalbare woningen voor jongeren en ouderen op de eerste en tweede verdieping van de oude bieb aan de Academiestraat 5. Daarnaast moet de begane grond een open en maatschappelijk karakter krijgen door zorg en/of gezondheidsinitiatieven. Dat maakte Ilonka Donker duidelijk tijdens de gemeenteraad van Valentijnsdag.

Lees meer over "ChristenUnie wil betaalbare woningen én een aantrekkelijke maatschappelijke functie in de oude bieb"
  9. Oude bieb.jpg

Onze droom voor de oude bieb aan de Academiestraat 5

De gemeenteraad ging in debat over wat er moet gebeuren in het pand van de oude bibliotheek aan de Academiestraat 5. Ilonka Donker voerde het woord namens de ChristenUnie. Onze speerpunten: betaalbare woningen, oog voor gezond en duurzame innovatief

Lees meer over "Onze droom voor de oude bieb aan de Academiestraat 5"
  10. kratten met etenswaren klaar om uitgedeeld te worden

Handen uit de mouwen: voedselpakketten inpakken bij de Voedselbank

Afgelopen donderdag was de ChristenUnie bij de Voedselbank om de vele vrijwilligers te ondersteunen bij het inpakken van de voedselkratten die iedere week weer uitgedeeld worden. Wat een mooi werk! Groot respect voor de inzet van alle vrijwilligers. Mooi dat er iedere week weer genoeg is om uit te kunnen delen. Maar als je na denkt dat achter ieder pakket een ‘schrijnende’ situatie zit, een mens of gezin in de knel, geeft dat stof tot nadenken.
    Laten wij, als ChristenUnie blijven opkomen voor de mensen die het nodig hebben!

Hieronder staan enkele foto's.

Lees meer over "Handen uit de mouwen: voedselpakketten inpakken bij de Voedselbank"