Rekenkamerfunctie

dinsdag 05 april 2005

Pieter Teeninga verwoordde het standpunt van de fractie t.a.v. de rekenkamerfunctie in Harderwijk.

De raadswerkgroep heeft een degelijk en goed voorbereid rapport gemaakt over de rekenkamerfunctie in Harderwijk. Daarvoor bedankt onze fractie de leden van deze werkgroep hartelijk.
 
De kernbegrippen voor wat de rekenkamerfunctie moet zijn, zijn volgens onze fractie dan ook :
  1. Lerende raad
  2. Waakhond
  3. Toekomstgericht
  4. Onafhankelijk
 
De keuze voor een rekenkamercommissie met een onafhankelijke voorzitter en een vice-voorzitter kan onze fractie mee instemmen.
De aanbevelingen van de werkgroep wat betreft de rechtmatigheids onderzoeken en rapportages neemt onze fractie over.
De aanbeveling wat betreft het in ere herstellen en gebruik maken van de afspraak over het houden van doelmatigheidsonderzoeken kan onze fractie in principe mee instemmen.
Wij tekenen daarbij aan, dat een strikte scheiding tussen doelmatigheid en doeltreffendheid niet altijd te maken is en daarom kan dan ook, in voorkomende gevallen, de rekenkamercommissie doelmatigheids onderzoeken  uitvoeren van het door college, burgermeester of raad gevoerde bestuur.
De rekenkamercommissie dient primair de doeltreffendheid van gemeentelijk beleid te onderzoeken. Maar om vooraf de kaders te stellen van meetbare beoogde maatschappelijke effecten door de raad, is niet eenvoudig, daarvoor is voor de raad nog een hele weg te gaan.
 
Hoe te komen tot de samenstelling van de rekenkamercommissie ?
1. Aan de voorzitter en vice-voorzitter worden eisen van onafhankelijkheid, deskundigheid
    en ervaring gesteld.  
    De voorzitter en vice-voorzitter wordt naar ik aanneem benoemd door de raad.
2. De 5 leden uit de raad of raadsopvolgers dienen naar onze mening geselecteerd te worden
    op basis van deskundigheid, door de onafhankelijk voorzitter en door een adviescommissie van
    2 of 3 raadsleden, waarbij de voorzitter de uiteindelijke selectie bepaalt. De leden van de
    rekenkamercommissie worden uiteindelijk benoemd door de raad.
3. Het opstellen van een gedragscode lijkt ons een logische zaak.
4. De secretaris wordt benoemd door de raad. De argumenten van de werkgroep zijn 
    overtuigend om een kwalitatief adequaat secretariaat in te richten. Mijn vraag is of het
    kwantitatieve en kwalitatieve argument strookt met de terechte wens van het ondersteunen van de
    griffie.
 
Als het gaat om de selectie van de te onderzoeken onderwerpen dan doet de rekenkamercommissie dat zelf en is dan ook gesprekspartner van de burgers. De raad en de inwoners kunnen  onderwerpen aandragen. De rekenkamercommissie is zelf gesprekspartner van de burgers. De rekenkamerfunctie is ten principale een onafhankelijk duaal instrument van de raad. Er moet dan voor gewaakt worden dat de rekenkamercommissie onbedoeld een brugfunctie zou vormen tussen burgers en raad.
Het onderzoeksplan wordt ter kennisname naar de raad gestuurd. Om de a-politieke en bestuurlijke onafhankelijkheid te borgen dienen onderwerpen te worden gekozen wat afgeronde beleidsonderwerpen zijn en waarover politieke besluitvorming heeft plaats gevonden.
 
De rapportage wordt aan de raad aangeboden. Om het principe van hoor en wederhoor toe te passen dient het college in de gelegenheid gesteld te worden om onder geheimhoudingsplicht te reageren op het onderzoeksrapport. Deze reactie kan , ter beoordeling van de rekenkamercommissie, worden verwerkt in het onderzoeksrapport.
 
Pieter Teeninga

« Terug

Reacties op 'Rekenkamerfunctie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.