Op bezoek bij de Voedselbank

Voedselbank.jpg

Op bezoek bij de Voedselbank

Door Webredactie Harderwijk-Hierden, Ilonka Donker-Jak, Bart Jonkman, Fenneke Fredrikze, Marcel Heldoorn, Jos Aikema op 26 november 2018 om 20:00

Op maandag 26 november hebben de raadsleden een bezoek gebracht aan de voedselbank in Harderwijk. Daar werden we hartelijk ontvangen door de voorzitter, Matty Moggré.

We zijn bijgepraat over de doelgroep, de werkwijze en de samenwerking met de landelijke koepelorganisatie. Ook spraken we over de samenwerking met organisaties als de kerken en ZorgDat en andere problemen bij de doelgroep van de Voedselbank. We hebben samen nagedacht over het feit dat slechts 10% van de mensen die in principe in aanmerking komt voor hulp door de Voedselbank hen weet te vinden.

Mooi, om te zien in de grote hal dat er aan donaties geen gebrek is bij de Voedselbank Harderwijk. Iedere week worden er door vrijwilligers ongeveer 200 voedselpakketten gevuld met producten voor ongeveer 280 volwassenen en 235 kinderen in Harderwijk, Ermelo en Putten. De Voedselbank heeft dus iedere week heel veel producten nodig, zoals brood, rijst, suiker, broodbeleg, alle soorten groenten en aardappels, melkproducten, enz. Matty gaf aan dat er wel 5.000 producten per week nodig zijn om iedereen te kunnen voorzien. Doordat de voedselbank voldoet aan de aan de eisen van voedselveiligheid van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, geven de supermarkten meer vanwege het vertrouwen in de voedselbank.

De fractie van de ChristenUnie gaat 17 januari a.s. de vrijwilligers meehelpen met het vullen van deze pakketten.

Labels: , , ,