Berichten geschreven door Bart Jonkman

1. zorgfraude.jpg
    Door Bart Jonkman, Webredactie Harderwijk-Hierden op 21 januari 2020

Hoe zit het met zorgfraude in Harderwijk

In de eerste week van dit nieuwe jaar schonk Nieuwsuur aandacht aan zorgfraude in Nederland. Zo werd met name het beleid gehekeld,  waardoor “nieuwe fraudeurs het veel te gemakkelijk wordt  gemaakt.” Een toename aan ‘gesjoemel’ met zorggeld is het gevolg en – volgens onderzoek van Nieuwsuur – het Openbaar Ministerie (OM) heeft het nakijken. Zo worden declaraties voor bijvoorbeeld thuiszorg die nooit geleverd is ingediend of wordt er gefraudeerd met Persoonsgebonden Budgetten (PGB). Het OM berichtte daarbij over niet voldoende mankracht te beschikken om dit probleem aan te kunnen pakken.
    Om te weten hoe de situatie in Harderwijk is, stelde raadslid Bart Jonkman vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Lees meer over "Hoe zit het met zorgfraude in Harderwijk"
  2. Armoede in Nederland.jpg
    Door Bart Jonkman, Webredactie Harderwijk-Hierden op 18 november 2019

Armoede de wereld uit!

Een paar dagen geleden berichte het nieuws dat de hongersnood in de wereld weer aan het toenemen is. Geen voedsel hebben, het is voor mij ondenkbaar. Uiteraard is de wereld groot, maar mijn wereld is klein. In mijn omgeving zijn er ook mensen die een tekort op voedsel hebben. En nog op tal van andere behoeften, zoals kleding, speelgoed en studiemateriaal. Armoede, het is niet iets van ‘ver van mijn bed’. Het is een fenomeen dat steeds meer en zichtbaarder in onze samenleving wordt. De kloof tussen rijk en arm neemt toe. Juist zij die zich aan de verkeerde kant bevinden hebben het zwaar.

Lees meer over "Armoede de wereld uit!"
  3. participatie.jpg
    04 Bart Jonkman - vierkant.jpg
    Door Bart Jonkman op 8 juli 2019

‘Participatiemaatschappij’

Het is inmiddels al weer een aantal jaren terug dat de term ‘participatiemaatschappij’ werd geïntroduceerd. Niemand mag meer aan de zijlijn staan, maar dient deel te nemen aan de samenleving. Een prima uitgangspunt.

Raadslid Bart Jonkman is op zoek naar het antwoord op de vraag: ‘Lukt het participeren u wat?

Lees meer over "‘Participatiemaatschappij’"
  4. IMG_20190316_201009.jpg

Campagne door weer en wind

Door Webredactie Harderwijk-Hierden, Mirjam Driest-Wijnholds, Bart Jonkman, Ilonka Donker-Jak, Fenneke Fredrikze, Marcel Heldoorn, Marcel Companjen, Annerieke Kisjes op 16 maart 2019

De zaterdag voor de verkiezing is traditiegetrouw campagnedag. Een afvaardiging van Gelderse ChristenUnie-kandidaten en lokale fractie- en bestuursleden hebben zich door de regen en de wind niet laten weerhouden de straat op te gaan.

Lees meer over "Campagne door weer en wind"
  5. ontmoediging roken

"Het is de week voor de gezonde jeugd! Sport en gezondheid horen bij elkaar. Sporten doe je, omdat je het leuk vindt, maar we vinden het ook belangrijk omdat het bijdraagt aan je gezondheid. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat iedereen die dat wil, kan sporten. Sport draagt niet alleen bij aan een gezonde stad, maar ook aan een sociale stad", zeggen Mirjam Driest-Wijnholds (fractievoorzitter ChristenUnie Harderwijk) en Dirk Vreugdenhil (lijsttrekker PS-verkiezingen ChristenUnie Gelderland) bijna in koor.  "Dat zijn idealen en realiteiten die de ChristenUnie, lokaal, regionaal en landelijk, wil omzetten in beleid."

Lees meer over "Staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie) bij start van het veldseizoen op het nieuwe rookvrij terrein van hockeyclub De Mezen in Harderwijk"
  6. budgetten.jpg
    04 Bart Jonkman - vierkant.jpg
    Door Bart Jonkman op 6 maart 2019

ChristenUnie & VVD: Maak klantgerichte zorgbudgetten mogelijk!

Raadsleden Bart Jonkman (ChristenUnie) en Iris Haklander (VVD) hebben vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld, omdat zij vinden dat de mogelijkheden onderzocht moeten worden om de zorgbudgetten uit te breiden.
    “We willen dat er een integraal ondersteuningsaanbod kan worden samengesteld om zelfredzaamheid en participatie te bevorderen”, aldus Haklander.

Lees meer over "ChristenUnie & VVD: Maak klantgerichte zorgbudgetten mogelijk!"
  7. Zwembad.jpg
    Door Bart Jonkman, Webredactie Harderwijk-Hierden op 15 februari 2019

Groen licht voor nieuw groen zwembad in Harderwijk

Gisteravond heeft de gemeenteraad groen licht gegeven om een nieuw duurzaam zwembad te bouwen in Harderwijk. Bart Jonkman diende met succes een motie in voor voldoende ruimte en tijd voor medisch-therapeutisch zwemmen en doelgroepen. Ook een motie dat de prijs van een toegangskaartje niet duurder mag worden werd aangenomen.

Hierna leest u meer over de besluiten van raad over het zwembad..

Lees meer over "Groen licht voor nieuw groen zwembad in Harderwijk"
  8. kind in azc.jpg
    Door Bart Jonkman, Webredactie Harderwijk-Hierden op 25 januari 2019

Hulp aan kinderen in het asielzoekerscentrum; hoe zit het eigenlijk?

Raadslid Bart Jonkman heeft vragen gesteld over hulp aan kinderen in het asielzoekerscentrum aan het college van burgemeester en wethouders, omdat zijn daar verantwoordelijk voor zijn.

Lees meer over "Hulp aan kinderen in het asielzoekerscentrum; hoe zit het eigenlijk?"
  9. voedselbank Harderwijk.jpg

Op bezoek bij de Voedselbank

Door Webredactie Harderwijk-Hierden, Ilonka Donker-Jak, Bart Jonkman, Fenneke Fredrikze, Marcel Heldoorn, Jos Aikema op 26 november 2018

Op maandag 26 november hebben de raadsleden een bezoek gebracht aan de voedselbank in Harderwijk. Daar werden we hartelijk ontvangen door de voorzitter, Matty Moggré.

Lees meer over "Op bezoek bij de Voedselbank"
  10. wie doet wat.png

Wie doet wat?

Door Mirjam Driest-Wijnholds, Jos Aikema, Bart Jonkman, Ilonka Donker-Jak, Marcel Heldoorn, Fenneke Fredrikze op 14 november 2018

Regelmatig krijgen we de vraag welk raadslid zich bezig houdt met een bepaald onderwerp. Natuurlijk is dit op onze website te vinden, maar voor het gemak hieronder een overzichtje.

Lees meer over "Wie doet wat?"