Onze droom voor de oude bieb aan de Academiestraat 5

Oude bieb.jpg

Onze droom voor de oude bieb aan de Academiestraat 5

De gemeenteraad ging in debat over wat er moet gebeuren in het pand van de oude bibliotheek aan de Academiestraat 5. Ilonka Donker voerde het woord namens de ChristenUnie. Onze speerpunten: betaalbare woningen, oog voor gezond en duurzame innovatief

De vraag waar de raad over in debat ging was: “Willen wij andere functies dan woningbouw op Academiestraat 5?”

De bijdrage van Ilonka leest u hieronder.

Onze droom voor de Oude Bieb

De spanning op de woningmarkt op het gebied van starters, wonen met zorg en ouderenhuisvesting is niet in een keer op te lossen, maar wij als ChristenUnie willen hier wel zoveel mogelijk aan bijdragen! Het realiseren van woningen voor jongeren én ouderen op één locatie, de Academiestraat 5 is een unieke kans. Ook ziet de ChristenUnie graag dat er meer op de Academiestraat 5 gaat gebeuren dan alleen wonen en het bieden van zorg. Het moet een mooie leefomgeving worden die echt een uitstraling heeft naar de omgeving; het Hortuspark en de binnenstad. Het moet sprankelen.

Daarom zegt ChristenUnie op de debatvraag of wij andere functies willen dan alleen woningbouw, volop ja!

Als we nu zouden kiezen voor 100% woningbouw dan is het automatische gevolg dat het pand afgebroken moet worden. Die keuze willen wij laten afhangen van het beste plan voor deze locatie.

Van zorg naar gezondheid

In onze aangenomen motie uit 2017 werd heel bewust ook gesproken over zorgdiensten. Die willen we hier dus ook zeker realiseren. En dan mag zorg wat ons betreft in het bredere kader van gezondheid uitgelegd worden. Denk bijvoorbeeld aan gezond leven en blijven, preventieve zorg en gezond oud worden, ‘healthly aging’. Dus niet alleen zorg, maar nadruk op een gezonde levensstijl voor ouderen en jongeren.

Onze 3 speerpunten

Wat zien wij graag aan de Academiestraat 5:

1. huisvesting voor startende jongeren én ouderen die betaalbaar is;
  2. behoud van een openbare, maatschappelijke functie op het gebied van gezond leven, gezond blijven en gezond ouder worden.
    Met gezonde horeca kan de Academiestraat weer aantrekkelijk voor een groter deel van onze inwoners en komt er meer leven in de brouwerij dan alleen de mensen die daar wonen met uitstraling naar het Hortuspark;
  3. een innovatieve duurzame invulling van de woon- en maatschappelijke functie.
    Wij zouden de partijen die plannen willen indienen graag uitdagen om in de diverse woningen verschillende vormen van duurzame verwarming en ventilatie aan te brengen en daarmee een voorbeeldproject te creëren met uitstraling. Daarmee laat je zien wat het beste werkt en dat biedt mogelijkheden om de successen door te zetten naar andere gebouwen en woningen in Harderwijk. Dus in de praktijk leren welke duurzame oplossingen het beste werken. Hierbij participeren zowel de jongeren als de ouderen, waardoor het een mooi duurzaam studieobject kan worden.

Conclusie

Als ChristenUnie staan we dus nog steeds achter onze motie uit september 2017 voor betaalbare woningen voor startende jongeren en ouderen in combinatie met zorgdiensten.
We zijn benieuwd naar de voorstellen die op basis van de visie ingediend zullen worden.

En mocht er nog een hoekje overblijven dan hebben wij nog wel een goed idee. Wij vinden dit ook wel een mooie plek voor een goed toegankelijk openbaar toilet.

Ilonka Donker

Labels: , , , , , , ,