Berichten over duurzaam

1. Gasvrij.jpg
    Door Marcel Heldoorn op 5 oktober 2021

Wonen in een huis zonder gas. Wanneer ben ik aan de beurt?

Afgelopen week vergaderde de commissie Ruimte. Hoewel er drie heel verschillende onderwerpen op de agenda stonden, was er wel een rode draad te ontdekken. Bij alle onderwerpen speelde het thema wonen een rol.

Lees meer over "Wonen in een huis zonder gas. Wanneer ben ik aan de beurt?"
  2. auto's in groen

Bomen en groen opofferen voor parkeren auto’s. Hoe kom je er op?

Raadslid Marcel Heldoorn stelt namens de ChristenUnie vragen aan het college van burgemeester en wethouders over een plan om openbaar groen en bomen in Harderwijks woonwijken op te offeren voor meer parkeerruimte. In een enquête over parkeerproblemen werd deze oplossing door een aantal bewoners aangedragen. De gemeente schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat bekeken wordt of het bestemmingsplan het in bepaalde wijken toelaat om openbaar groen op te offeren ten behoeve van extra parkeerplaatsen.
    De ChristenUnie vindt dat onwenselijk en wil hierover met de wethouder in gesprek.

Lees meer over "Bomen en groen opofferen voor parkeren auto’s. Hoe kom je er op?"
  3. groene stekker
    Door Marcel Heldoorn op 21 september 2020

Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?

In de afgelopen periode is met de gemeenten op de Noord-Veluwe, de provincie, het waterschap en heel veel maatschappelijke instellingen een concept-plan opgesteld waarin staat hoe in de toekomst op de Noord-Veluwe duurzame energie opgewekt kan gaan worden.

In het plan moeten lastige keuzes gemaakt worden. Zonnepanelen op daken, in het landschap of juist windmolens langs de randmerenkust? Of toch misschien windmolens in dorpen? U kunt uw mening geven door online een aantal vragen te beantwoorden. Uw mening heeft invloed op het definitieve plan dat de gemeenten uiteindelijk ter goedkeuring voorleggen aan het Rijk. Geef uw mening op www.energienoordveluwe.nl

Lees meer over "Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?"
  4. Oude bieb.jpg

Onze keus voor de invulling van de oude bieb, Academiestraat 5

Donderdag kiest de gemeenteraad wat er gaat gebeuren op de plek van de oude bibliotheek aan de Academiestraat. De ChristenUnie zal kiezen voor het plan van Stadsbouwmeesters dat het beste beoordeeld werd door de beoordelingscommissie.

Hieronder legt raadslid Marcel Heldoorn uit hoe de ChristenUnie haar mening heeft gevormd en hoe zij tot haar besluit gekomen is.

Lees meer over "Onze keus voor de invulling van de oude bieb, Academiestraat 5"
  5. black-friday.jpg

Genieten van genoeg | tip voor Black Friday

Het kan u vast niet ontgaan zijn. Overmorgen is het “Black Friday” (letterlijk: zwarte vrijdag) in de Verenigde Staten. Deze traditie is inmiddels massaal overgewaaid naar ons land en heeft een heel eigen invulling gekregen. Adverteerders laten ons geloven dat Black Friday minstens twee weken duurt. Mijn mailbox ontploft van de aanbiedingen en kansen die ik echt niet mag laten lopen. Kopen, kopen, kopen….

Lees meer over "Genieten van genoeg | tip voor Black Friday"
  6. Aardgasvrij wonen (logo).jpg
    Door Marcel Heldoorn op 30 januari 2019

Aardgasvrij wonen is geen technisch, maar een sociaal vraagstuk

Gisteravond was er een stadsgesprek over aardgasvrij wonen met alle inwoners van Harderwijk en Hierden. Ongeveer 450 stadsgenoten kwamen opdagen om mee te praten over het waarom, hoe en wat.
    Raadslid Marcel Heldoorn was aanwezig en deelt de inzichten die hij opdeed hieronder.

Lees meer over "Aardgasvrij wonen is geen technisch, maar een sociaal vraagstuk"
  7. Oude bieb.jpg

Onze droom voor de oude bieb aan de Academiestraat 5

De gemeenteraad ging in debat over wat er moet gebeuren in het pand van de oude bibliotheek aan de Academiestraat 5. Ilonka Donker voerde het woord namens de ChristenUnie. Onze speerpunten: betaalbare woningen, oog voor gezond en duurzame innovatief

Lees meer over "Onze droom voor de oude bieb aan de Academiestraat 5"
  8. tiny houses

Tiny Houses aan het Rappad? Wij DURVen het aan.

Er komt een pilot met tiny houses in Harderwijk. Maar is het voorstel van het college kansrijk? En moet die pilot dan plaatsvinden aan het Rappad naast de pluktuin?
    Hierover debateerde de Gemeenteraad. Namens de ChristenUnie voerde Marcel Heldoorn het woord.

In het concept van tiny houses gaat het om kleine woningen met bewoners die bewust duurzaam willen wonen. Zij willen minder spullen bezitten en efficiënt omgaan met water, energie en materialen om te leven met een kleinere ecologische voetafdruk.

Bij de beoordeling van de pilot zijn de aspecten duurzaamheid, uitstraling en verbinding (DUV) voor de ChristenUnie bepalend.

Hieronder leest u meer over de bjidrage van Marcel.

Lees meer over "Tiny Houses aan het Rappad? Wij DURVen het aan."
  9. elektrische havenboot

Heb u de nieuwe elektrische havenboot al zien varen?

Het is zo ver. Vandaag heeft ChristenUnie-wethouder Marcel Companjen de nieuwe boot van de havendienst Harderwijk in gebruik genomen. Hij knipte een groot lint door en mocht met de 4 nieuwe havenmeesters een rondje door de havens en het nieuwe Waterfront varen.

Het nieuwe vaartuig is helemaal elektrisch. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid had ChristenUnie-raadslid Jos Aikema daarom gevraagd in een motie. Die werd met instemming ontvangen en het resultaat mag er zijn!

Hieronder ziet u de video die Johan Ramon maakte van de ingebruikname en de eerste vaart.

Lees meer over "Heb u de nieuwe elektrische havenboot al zien varen?"
  10. groene stekker

Elektrische havenboot op initiatief van de ChristenUnie

De gemeente Harderwijk wil het gastheerschap voor de havens uitbreiden door extra havenmeesters aan te stellen. Ook stelt het college voor om voor het vervoer in en tussen de havens een havenboot aan te schaffen. Vanavond heeft de Raad in de raadsvergadering hier voor gestemd.

Jos Aikema heeft namens de ChristenUnie voorgesteld om uit het oogpunt van duurzaamheid te kiezen voor een elektrische havenboot. Op één stem na heeft de hele raad het voorstel aangenomen.

De motie van de ChristenUnie sluit aan bij de ambitie van de gemeente om de CO2-productie in Harderwijk te verminderen en hierin voorop te willen gaan door ‘zelf het goede voorbeeld’ te geven. Een elektrische havenboot gebruikt geen fossiele brandstof en veroorzaakt geen CO2-uitstoot. Ook veroorzaakt een elektrische boot geen trillingen en nauwelijks geluid.

Lees meer over "Elektrische havenboot op initiatief van de ChristenUnie"