Hoe gaat het met de ouderen in Harderwijk? In gesprek met ouderenadviseur Vera Vreeke.

Oudere man handen senior

"Wanneer ik het dagelijkse nieuws beluister, dan merk ik dat mijn hart vaak breekt wanneer het over de ouderen gaat", zegt raadvertegenwoordiger Fenneke Fredrikze, "wat moet er veel verborgen leed zijn achter de deuren van thuiswonende ouderen en in de verpleeghuizen."

Daarom heeft Fenneke contact gezocht met Vera Vreeke, ouderenadviseur bij welzijnsorganisatie ZorgDat in Harderwijk, om van haar te horen hoe het gaat met onze ouderen tijdens de coronacrisis.

Vera Freeke, ouderenadviseur bij ZorgDat in Harderwijk. (Foto: Harold Meerveld/Zorgdat)Vera, hoe gaat het met je werk?

Wij werken uiteraard ook van uit huis en gaan niet meer op huisbezoek. In plaats daarvan bellen we veel naar onze ouderen.

En hoe gaat het met de ouderen van Harderwijk?

Dat verschilt. Ouderen zijn wel angstig over de vraag of er voor hen wel een plekje is op de IC en blijven dus heel zorgvuldig binnen om niet ziek te worden.

Vera wijst op een zeer kwetsbare groep ouderen. Echtparen waarvan de dementerende partner niet meer naar de dagopvang gaat en nu alle dagen thuis is. Hier maakt zij zich grote zorgen over. Wel fijn te horen dat deze mensen regelmatig gebeld worden door de mantelzorgondersteuners van ZorgDat. Er wordt ook nauwer samengewerkt met GGZCentraal. De telefooncirkels gaan door en ook de maaltijdbezorging.
Deze week wordt er begonnen om bij veel ouderen en brief te bezorgen namens veel zorg en welzijnsorganisaties met informatie waar hulp te krijgen is.

Vera herhaalde tijdens ons gesprek een paar keer dat zij en haar collega-ouderenadviseurs beseffen slechts het topje van de ijsberg in beeld te hebben en dat er dus ook (veel) ouderen zijn waar zij geen contact mee hebben. Gelukkig zijn de opbouwwerkers van ZorgDat druk bezig om de kwetsbaren in de wijk op te sporen en jongerenwerkers lopen met Boa’s mee.

Heb je nog tips voor ons?

Zorg voor elkaar en voor jezelf en doe mee met plaatselijke initiatieven.

Hoewel ik nog steeds grote zorgen heb voor de ouderen, en met name de kwetsbare ouderen, ben ik wel heel blij te horen hoe hard er gewerkt wordt om in contact met ze te blijven.

Welzijnsmedewerkers: dank jullie wel!

Fenneke Fredrikze
fractievertegenwoordiger ChristenUnie