Berichten over Fenneke Frederikze

1. niet alleen

Je hoeft het niet alleen te doen

Raadslid Fenneke Fredrikze sprak met st. Present Harderwijk, omdat zij contactpersoon zijn voor de hulpvragen die binnenkomen via het platform #nietalleen.  Zij schreef een kort stukje over dit gesprek.

Lees meer over "Je hoeft het niet alleen te doen"
  2. Dag van de mantelzorg 2020 (1).jpeg

Geef de mantelzorger een gezicht | Dag van de Mantelzorg 2020

Vandaag is de Dag van de Mantelzorg. Maar wie is de mantelzorger nu eigenlijk? Je kunt er heel formeel naar kijken en dan luidt de definitie: iemand die minstens 8 uur per week, drie maanden lang, zorgt voor iemand in familie, huishouden of anderszins sociale netwerken. Maar om echt te weten wat het betekent om mantelzorger te zijn, kun je beter gaan praten met iemand die voor een ander zorgt. Jacqueline is zo iemand.

Raadleden Fenneke Fredrikze en Mirjam Driest gingen bij Jacqueline op bezoek en namen natuurlijk een bloemetje mee.

Lees meer over "Geef de mantelzorger een gezicht | Dag van de Mantelzorg 2020"
  3. Out-en-Proud.jpg

Naar de expositie Out en Proud op de Veluwe

Raadslid Fenneke Fredrikze bezocht recent de overzichtsexpositie Out en Proud op de Veluwe.

Lees meer over "Naar de expositie Out en Proud op de Veluwe"
  4. eenzaamheid - foto door Keenan Constance via Pexels.jpg

Hoe pakt Harderwijk eenzaamheid van haar inwoners aan?

De week tegen de eenzaamheid ligt al weer achter ons, maar dat kun je jammergenoeg van eenzaamheid niet zeggen. Zeker niet nu de coronamaatregelen weer strenger geworden zijn. Gemeenten hebben een rol bij het aanpakken van eenzaamheid bij hun inwoners. Raadslid Fenneke Fredrikze vroeg daarom aan het college hoe zij eenzaamheid in Harderwijk wil gaan aanpakken en of daarbij dan ook aandacht gegeven wordt aan zingeving en existentiële verbondenheid.

Lees meer over "Hoe pakt Harderwijk eenzaamheid van haar inwoners aan?"
  5. Fenneke Fredrikze
    CU-Socialmedia logo (zwart).png
    Door Webredactie Harderwijk-Hierden op 10 september 2020

Fenneke Fredrikze beëdigd als raadslid voor de ChristenUnie

Vanavond is Fenneke Fredrikze door de gemeenteraad toegelaten als raadslid voor de fractie van de ChristenUnie. Daarna nam burgemeester Van Schaik haar de eed af.

Lees meer over "Fenneke Fredrikze beëdigd als raadslid voor de ChristenUnie"
  6. Oudere vrouw alleen in de tuin

"Wanneer ik het dagelijkse nieuws beluister, dan merk ik dat mijn hart vaak breekt wanneer het over de ouderen gaat", zegt raadvertegenwoordiger Fenneke Fredrikze, "wat moet er veel verborgen leed zijn achter de deuren van thuiswonende ouderen en in de verpleeghuizen."

Daarom heeft Fenneke contact gezocht met Vera Vreeke, ouderenadviseur bij welzijnsorganisatie ZorgDat in Harderwijk, om van haar te horen hoe het gaat met onze ouderen tijdens de coronacrisis.

Lees meer over "Hoe gaat het met de ouderen in Harderwijk? In gesprek met ouderenadviseur Vera Vreeke."
  7. oudere met telefoon.jpg
    08 Fenneke Fredrikze - vierkant.jpg
    Door Fenneke Fredrikze op 7 april 2020

Hoe gaat het met onze achterban in tijden van corona?

Zo maar een idee in een van onze laatste fractievergaderingen: laten we onze leden van 70 jaar en ouder eens bellen om te horen hoe het met hen gaat en ze te vragen of er nog ergens hulp nodig is.
    Fenneke Fredrikze klom in de telefoon en dit is wat ze hoorde.

Lees meer over "Hoe gaat het met onze achterban in tijden van corona?"
  8. medewerkers Inclusief Groep

Op werkbezoek naar de Valentijnsborrel van de Inclusief Groep

Fenneke Fredrikze bezocht op 13 februari de Valentijnsborrel van de Inclusief Groep die mensen tot een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt of naar werk begeleidt.
    Fenneke schreef een korte impressie.

Lees meer over "Op werkbezoek naar de Valentijnsborrel van de Inclusief Groep"
  9. hand-op-schouder.jpg

Samen sterk voor een Dementievriendelijk Harderwijk!

Afgelopen dinsdag was Fenneke Fredrikze namens de ChristenUnie aanwezig bij de startbijeenkomst Dementievriendelijk Harderwijk. Ze schreef het volgende verslagje.

Wat was dit een inspirerende en bemoedigende avond. Zoveel mensen, die op een of andere manier betrokken zijn bij dit onderwerp, waren hier aanwezig. Dat waren medewerkers van de Jumbo, veel zorgmedewerkers, Boa’s, een uitvaartverzorger, mantelzorgers, vrijwilligers. Iedereen met  doel om  het leven van een persoon met dementie makkelijker te maken.

Lees meer over "Samen sterk voor een Dementievriendelijk Harderwijk!"
  10. ouderenmishandeling-1279x850.jpg

Meer aandacht voor ouderenmishandeling is hard nodig

Mevrouw Jansen heeft een lieve buurvrouw die wekelijks boodschappen voor haar doet. In goed vertrouwen geeft mw Jansen haar pinpas mee, maar komt er achter dat er meer betaald wordt dan alleen haar eigen boodschappen. Maar mw Jansen durft hier niets van te zeggen uit angst dat ze de hulp en het gezelschap van de buurvrouw kwijtraakt en wat moet ze dan?

Meneer De Bruin heeft een partner die begint te dementeren. Wanneer meneer de Bruin weg gaat  wordt zijn vrouw bang en gaat het huis uit op zoek naar hem. Uit wanhoop stopt meneer De Bruin zijn vrouw in bed en doet de slaapkamer deur op slot tot hij weer terug is.

Ouderen die te maken hebben met mishandeling gaan de ChristenUnie aan het hart. Daarom heeft Fenneke Fredrikze aandacht gevraagd voor dit onderwerp door in de commissie Samenleving te agenderen.

Lees meer over "Meer aandacht voor ouderenmishandeling is hard nodig"