Berichten over college

1. eenzaamheid - foto door Keenan Constance via Pexels.jpg

Hoe pakt Harderwijk eenzaamheid van haar inwoners aan?

De week tegen de eenzaamheid ligt al weer achter ons, maar dat kun je jammergenoeg van eenzaamheid niet zeggen. Zeker niet nu de coronamaatregelen weer strenger geworden zijn. Gemeenten hebben een rol bij het aanpakken van eenzaamheid bij hun inwoners. Raadslid Fenneke Fredrikze vroeg daarom aan het college hoe zij eenzaamheid in Harderwijk wil gaan aanpakken en of daarbij dan ook aandacht gegeven wordt aan zingeving en existentiële verbondenheid.

Lees meer over "Hoe pakt Harderwijk eenzaamheid van haar inwoners aan?"
  2. handen geld  liggend lichter.jpg

Als vervolg op de raadsbrief van maart over de lokale gevolgen van het Coronavirus is vandaag op initiatief van de coalitiepartijen Harderwijk Anders, VVD, ChristenUnie en CDA een brief gestuurd naar het College. De brief is ondertekend door alle fracties van de gemeenteraad. In deze brief vragen we het college om een concreet pakket aan kwijtschelding van gemeentelijke kosten aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. De fracties dringen aan op deze snelheid om op korte termijn duidelijkheid te geven aan instellingen, verenigingen en ondernemers over hun doorlopende kosten.

Voor de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en economische ontwikkeling van onze stad zijn sportverenigingen, horeca, detailhandel en maatschappelijke en culturele instellingen van groot belang. Het is van belang dat er op korte termijn maatregelen komen om de lokale gevolgen van de corona-crisis op te vangen.

Hieronder vindt u meer informatie en de raadsbrief.

Lees meer over "College, kom met concreet pakket maatregelen voor maatschappelijke instellingen en ondernemers voor de financiële gevolgen van de coronacrisis"
  3. zorgfraude.jpg
    CU-Socialmedia logo (zwart).png 04 Bart Jonkman - vierkant.jpg
    Door Webredactie Harderwijk-Hierden, Bart Jonkman op 21 januari 2020

Hoe zit het met zorgfraude in Harderwijk

In de eerste week van dit nieuwe jaar schonk Nieuwsuur aandacht aan zorgfraude in Nederland. Zo werd met name het beleid gehekeld,  waardoor “nieuwe fraudeurs het veel te gemakkelijk wordt  gemaakt.” Een toename aan ‘gesjoemel’ met zorggeld is het gevolg en – volgens onderzoek van Nieuwsuur – het Openbaar Ministerie (OM) heeft het nakijken. Zo worden declaraties voor bijvoorbeeld thuiszorg die nooit geleverd is ingediend of wordt er gefraudeerd met Persoonsgebonden Budgetten (PGB). Het OM berichtte daarbij over niet voldoende mankracht te beschikken om dit probleem aan te kunnen pakken.
    Om te weten hoe de situatie in Harderwijk is, stelde raadslid Bart Jonkman vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Lees meer over "Hoe zit het met zorgfraude in Harderwijk"
  4. vuurwerk.jpg

ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan

De Nederlandse ‘vuurwerktraditie’ staat ter discussie. Ondanks allerlei maatregelen om de overlast, schade en letsel als gevolg van vuurwerk binnen de perken te houden, blijft het vuurwerk aanleiding geven tot veel klachten. De jaarwisseling moet een veilig feest zijn voor iedereen. Ook is het van belang dat de openbare orde en veiligheid gehandhaafd moet kunnen worden met oud en nieuw.

Een alternatief voor de huidige viering van oud en nieuw is om gebruik van vuurwerk door consumenten niet meer toe te staan, maar het afsteken van vuurwerk voor te behouden aan lokale vuurwerkclubs. Deze verenigingen kunnen, na toestemming van de gemeente, voor en met de buurt, wijk of dorp het nieuwe jaar inluiden op een daarvoor aangewezen plek. Met de invoering van een vergunningensysteem voor het afsteken van vuurwerk behouden we de vuurwerktraditie op een veilige manier. Een vuurwerkclub zorgt niet alleen voor meer veiligheid en sociale controle, maar ook voor sociale cohesie.

Lees meer over "ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan"
  5. Woontoren in stadspark Waterfront.jpg

Raad toch betrokken in besluit over woontoren in stadspark Waterfront

Gisteravond sprak Sjoerd Leensen, een bewoner van het Zuidereiland, de gemeenteraad toe over de aangekondigde bouwplannen van een woontoren van 30 meter hoog midden in nog te vormen stadspark in het Waterfront. Hij wees de gemeenteraad op het feit dat zij niet meer over het besluit dat het College al genomen heeft hoeven te besluiten.
    Ilonka Donker, raadslid van de ChristenUnie, beloofde om de wethouder te vragen of de gemeenteraad toch nog een rol heeft in de besluitvorming. Die gelegenheid kwam bij de rondvraag aan het eind van de vergadering.
    Wethouder Van der Wal beloofde om de reactie van het college op alle zienswijzen aan de gemeenteraad voor te zullen leggen ter instemming. Dat biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om zich uit te spreken over de hoogte, plaatsing en uiterlijk van de woontoren.

Lees meer over "Raad toch betrokken in besluit over woontoren in stadspark Waterfront"