Blogs per label

1. elektrische havenboot
    CU-Socialmedia logo (zwart).png 03 Jos Aikema - vierkant.jpg
    Door CU Harderwijk-Hierden, Jos Aikema op 13 juli 2018

Heb u de nieuwe elektrische havenboot al zien varen?

Het is zo ver. Vandaag heeft ChristenUnie-wethouder Marcel Companjen de nieuwe boot van de havendienst Harderwijk in gebruik genomen. Hij knipte een groot lint door en mocht met de 4 nieuwe havenmeesters een rondje door de havens en het nieuwe Waterfront varen.

Het nieuwe vaartuig is helemaal elektrisch. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid had ChristenUnie-raadslid Jos Aikema daarom gevraagd in een motie. Die werd met instemming ontvangen en het resultaat mag er zijn!

Hieronder ziet u de video die Johan Ramon maakte van de ingebruikname en de eerste vaart.

Lees meer over "Heb u de nieuwe elektrische havenboot al zien varen?"
  2. gouden toilet

Raad vraagt om voldoende toiletten die 24 uur per dag beschikbaar zijn

Op initiatief van ChristenUnie-raadslid Ilonka Donker-Jak heeft de gemeenteraad een motie aangenomen die het college vraagt om te zorgen voor voldoende rolstoeltoegankelijke openbare toiletten die voldoen aan de eisen voor buikpatiënten en 24 uur per dag beschikbaar zijn.
    Hoeveel toiletten er komen en waar ze geplaatst worden, wordt nog bekeken in overleg met de Maag Lever Darm Stichting.
    Lees meer over "Raad vraagt om voldoende toiletten die 24 uur per dag beschikbaar zijn"
  3. gemeenteraadsvergadering Harderwijk

“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”

Gisteravond is in de gemeenteraad gestemd over een motie om een tijdelijke koopzondag mogelijk te maken in de maanden juni, juli, augustus en september tussen 12:00 uur en 18:00 uur.

Na de laatste verkiezingen is er in de gemeenteraad een ruime meerderheid voor de invoering van koopzondagen in Harderwijk. 21 van de 28 raadsleden stemden voor, zodat de motie is aangenomen.

De 5 raadsleden van de ChristenUnie hebben tegen deze motie gestemd. Fractievoorzitter Mirjam Driest las de volgende stemverklaring voor om uit te leggen waarom:

“Het standpunt van de ChristenUnie mbt de koopzondag hebben wij in ons verkiezingsprogramma helder omschreven: wij zijn geen voorstander van invoering van de koopzondag omdat wij belang hechten aan een collectieve rustdag.

De motie voorziet in een voorlopige verruiming van de winkeltijdenverordening. Een definitieve regeling omtrent de koopzondag wordt onderwerp van de coalitieonderhandelingen en verdient wat ons betreft zorgvuldige bespreking. Over de invulling van het coalitieakkoord praten wij graag door aan de onderhandelingstafel. De onderhavige motie staat echter ‘volledig los van de onderhandelingen voor de coalitie’, zoals ook door de indieners wordt benadrukt. De fractie heeft deze motie dan ook beoordeeld op basis van ons verkiezingsprogramma. Om deze reden zullen wij tegen deze motie stemmen.”

Lees meer over "“Zondagopenstelling verdient zorgvuldige bespreking”"
  4. groene stekker

Elektrische havenboot op initiatief van de ChristenUnie

De gemeente Harderwijk wil het gastheerschap voor de havens uitbreiden door extra havenmeesters aan te stellen. Ook stelt het college voor om voor het vervoer in en tussen de havens een havenboot aan te schaffen. Vanavond heeft de Raad in de raadsvergadering hier voor gestemd.

Jos Aikema heeft namens de ChristenUnie voorgesteld om uit het oogpunt van duurzaamheid te kiezen voor een elektrische havenboot. Op één stem na heeft de hele raad het voorstel aangenomen.

De motie van de ChristenUnie sluit aan bij de ambitie van de gemeente om de CO2-productie in Harderwijk te verminderen en hierin voorop te willen gaan door ‘zelf het goede voorbeeld’ te geven. Een elektrische havenboot gebruikt geen fossiele brandstof en veroorzaakt geen CO2-uitstoot. Ook veroorzaakt een elektrische boot geen trillingen en nauwelijks geluid.

Lees meer over "Elektrische havenboot op initiatief van de ChristenUnie"