Berichten over vragen

1. eenzaamheid - foto door Keenan Constance via Pexels.jpg

Hoe pakt Harderwijk eenzaamheid van haar inwoners aan?

De week tegen de eenzaamheid ligt al weer achter ons, maar dat kun je jammergenoeg van eenzaamheid niet zeggen. Zeker niet nu de coronamaatregelen weer strenger geworden zijn. Gemeenten hebben een rol bij het aanpakken van eenzaamheid bij hun inwoners. Raadslid Fenneke Fredrikze vroeg daarom aan het college hoe zij eenzaamheid in Harderwijk wil gaan aanpakken en of daarbij dan ook aandacht gegeven wordt aan zingeving en existentiële verbondenheid.

Lees meer over "Hoe pakt Harderwijk eenzaamheid van haar inwoners aan?"
  2. crescentpark.jpg
    4. Annerieke Kisjes - vierkant 2. Marcel Heldoorn - vierkant
    Door Annerieke Kisjes, Marcel Heldoorn op 2 september 2020

Pak knelpunten rond het Crescentpark samen met de buurt aan!

Heel Harderwijk geniet van het mooie Crescentpark. Het park voorziet duidelijk in een behoefte. En toch is niet iedereen alleen maar positief. Afgelopen zomer heeft de ChristenUnie-fractie een aantal signalen ontvangen uit de buurt en ook zelf geconstateerd dat er een aantal knelpunten liggen die opgelost moeten worden om het Crescentpark mooi en toegankelijk te houden voor iedereen.

Annerieke Kisjes stelde daarom een aantal vragen aan het college. Lees hieronder meer.

Lees meer over "Pak knelpunten rond het Crescentpark samen met de buurt aan!"
  3. vluchtelingen 624x270

In het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos verblijven momenteel duizenden kinderen in slechte omstandigheden onder de dreiging van een corona-uitbraak. De Harderwijkse fracties van CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, D66 en SGP vragen het college om het kabinet op te roepen om net als andere Europese landen ook 500 kinderen in Nederland op te vangen.

Fractievoorzitter Mirjam Driest legt hieronder uit waarom.

Lees meer over "Harderwijk, toon bereidheid om kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen op te vangen!"
  4. zorgfraude.jpg
    04 Bart Jonkman - vierkant.jpg CU-Socialmedia logo (zwart).png
    Door Bart Jonkman, Webredactie Harderwijk-Hierden op 21 januari 2020

Hoe zit het met zorgfraude in Harderwijk

In de eerste week van dit nieuwe jaar schonk Nieuwsuur aandacht aan zorgfraude in Nederland. Zo werd met name het beleid gehekeld,  waardoor “nieuwe fraudeurs het veel te gemakkelijk wordt  gemaakt.” Een toename aan ‘gesjoemel’ met zorggeld is het gevolg en – volgens onderzoek van Nieuwsuur – het Openbaar Ministerie (OM) heeft het nakijken. Zo worden declaraties voor bijvoorbeeld thuiszorg die nooit geleverd is ingediend of wordt er gefraudeerd met Persoonsgebonden Budgetten (PGB). Het OM berichtte daarbij over niet voldoende mankracht te beschikken om dit probleem aan te kunnen pakken.
    Om te weten hoe de situatie in Harderwijk is, stelde raadslid Bart Jonkman vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Lees meer over "Hoe zit het met zorgfraude in Harderwijk"
  5. kind in azc.jpg
    04 Bart Jonkman - vierkant.jpg CU-Socialmedia logo (zwart).png
    Door Bart Jonkman, Webredactie Harderwijk-Hierden op 25 januari 2019

Hulp aan kinderen in het asielzoekerscentrum; hoe zit het eigenlijk?

Raadslid Bart Jonkman heeft vragen gesteld over hulp aan kinderen in het asielzoekerscentrum aan het college van burgemeester en wethouders, omdat zijn daar verantwoordelijk voor zijn.

Lees meer over "Hulp aan kinderen in het asielzoekerscentrum; hoe zit het eigenlijk?"
  6. ouderenmishandeling.jpg
    04 Bart Jonkman - vierkant.jpg 3. Fenneke Fredrikze - Roetman - vierkant
    Door Bart Jonkman, Fenneke Fredrikze op 7 november 2018

Vragen over ouderenmishandeling

Raadsleden Kimberley Siccama (Harderwijk Anders) en Bart Jonkman (ChristenUnie) hebben vragen gesteld aan het College over ouderenmishandeling.
    Voor zover bekend heeft één op de 20 ouderen hiermee te maken. Mensen in de omgeving voelen zich vaak machteloos of handelingsverlegen. Zorg- en welzijnsprofessionals zijn nauwelijks geschoold op dit gebied en ook bij veel vrijwilligers ontbreekt kennis over dit onderwerp.

De vragen leest u hieronder.

Lees meer over "Vragen over ouderenmishandeling"