Berichten over asielzoekerscentrum

1. AZC Harderwijk

Voor het asielzoekerscentrum zijn en toch tegen stemmen?

Gisteravond heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de verlenging van de overeenkomst met het COA over het asielzoekerscentrum (azc) in Harderwijk. Er was 5 jaar geleden al afgesproken dat het AZC tot 1 juni 2026 in Harderwijk gevestigd mag blijven. Nu, na 5 jaar, moet de overeenkomst met het COA geëvalueerd worden en opnieuw ondertekend.
    De ChristenUnie staat voor de huidige ruimhartige opvang en gastvrijheid die Harderwijk biedt aan 800 mensen die opvang echt nodig hebben en wil de overeenkomst dan ook graag verlengen. We steunen de nieuwe afspraken met het COA om te komen tot een basiscapaciteit van 500 plekken en een flexibele buffer van 300 plaatsen die ingezet kan worden als de landelijke opvangcapaciteit dat vraagt. Toch heeft de ChristenUnie gisteravond tegen de nieuwe bestuursovereenkomst met het COA gestemd. Waarom?

Lees meer over "Voor het asielzoekerscentrum zijn en toch tegen stemmen?"
  2. azc Harderwijk.jpg
    03 Jos Aikema - vierkant.jpg CU-Socialmedia logo (zwart).png
    Door Jos Aikema, Webredactie Harderwijk-Hierden op 12 oktober 2019

Aanpakken criminaliteit rond het AZC; een toelichting bij ons standpunt

Raadslid Jos Aikema legt uit hoe de ChristenUnie staat tegenover de aanpak van criminaliteit rond het asielzoekerscentrum in Harderwijk (azc) en de opvang van asielzoekers uit veilige landen (veilige landers).

Tijdens de raadsvergadering van 10 oktober kwamen VVD, CDA, SGP en Gemeentebelang met een motie om de criminaliteit rondom het azc aan te pakken en om veilige landers niet in Harderwijk op te vangen. Deze motie is niet door de Raad aangenomen. Ook de ChristenUnie heeft tegen deze motie gestemd. Hieronder leest u waarom.

Lees meer over "Aanpakken criminaliteit rond het AZC; een toelichting bij ons standpunt"