Berichten over Mirjam Driest

1. AZC Harderwijk

Voor het asielzoekerscentrum zijn en toch tegen stemmen?

Gisteravond heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de verlenging van de overeenkomst met het COA over het asielzoekerscentrum (azc) in Harderwijk. Er was 5 jaar geleden al afgesproken dat het AZC tot 1 juni 2026 in Harderwijk gevestigd mag blijven. Nu, na 5 jaar, moet de overeenkomst met het COA geëvalueerd worden en opnieuw ondertekend.

Lees meer over "Voor het asielzoekerscentrum zijn en toch tegen stemmen?"
  2. zebra dialoog

Dialoog nodig

In de gemeenteraad is een motie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat Zwarte Piet in traditionele vorm niet meer welkom is in Harderwijk.

Fractievoorzitter Mirjam Driest-Wijnholds legde namens de ChristenUnie-fractie een stemverklaring af:
    "De ChristenUnie onderschrijft het doel van deze motie volledig. Zwarte Piet heeft - zonder dat veel van ons dat doorhadden - lang voor pijn en verdriet gezorgd. En een kinderfeest is geen fijn feest als er ook mensen pijn door oplopen. Het is dus tijd dat we afscheid nemen van Zwarte Piet en Piet gaan verwelkomen.

Toch zullen wij tegen deze motie stemmen omdat wij het van belang vinden dat de overheid niet gaat dicteren hoe een volkstraditie er uit ziet. Wat ons betreft ligt de oplossing in een dialoog en is dit de route om er samen voor te zorgen dat Sinterklaas weer een familiefeest voor iedereen wordt."

Onderstaande column verscheen in de Harderwijker Courant.
    Lees meer over "Dialoog nodig"
  3. handen geld  liggend lichter.jpg

Als vervolg op de raadsbrief van maart over de lokale gevolgen van het Coronavirus is vandaag op initiatief van de coalitiepartijen Harderwijk Anders, VVD, ChristenUnie en CDA een brief gestuurd naar het College. De brief is ondertekend door alle fracties van de gemeenteraad. In deze brief vragen we het college om een concreet pakket aan kwijtschelding van gemeentelijke kosten aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. De fracties dringen aan op deze snelheid om op korte termijn duidelijkheid te geven aan instellingen, verenigingen en ondernemers over hun doorlopende kosten.

Voor de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en economische ontwikkeling van onze stad zijn sportverenigingen, horeca, detailhandel en maatschappelijke en culturele instellingen van groot belang. Het is van belang dat er op korte termijn maatregelen komen om de lokale gevolgen van de corona-crisis op te vangen.

Hieronder vindt u meer informatie en de raadsbrief.

Lees meer over "College, kom met concreet pakket maatregelen voor maatschappelijke instellingen en ondernemers voor de financiële gevolgen van de coronacrisis"
  4. vluchtelingen 624x270

In het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos verblijven momenteel duizenden kinderen in slechte omstandigheden onder de dreiging van een corona-uitbraak. De Harderwijkse fracties van CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, D66 en SGP vragen het college om het kabinet op te roepen om net als andere Europese landen ook 500 kinderen in Nederland op te vangen.

Fractievoorzitter Mirjam Driest legt hieronder uit waarom.

Lees meer over "Harderwijk, toon bereidheid om kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen op te vangen!"
  5. nietalleen.jpg

Niet alleen!

Het is een onzekere tijd. Veel mensen hebben behoefte aan hulp en extra aandacht. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel initiatieven er nu ontstaan om elkaar te helpen. Ook door de overheid zijn ondersteunende maatregelen aangekondigd.

Fractievoorzitter Mirjam Driest schreef over oa de maatregelen voor de kwetsbare groepen, zoals vluchtelingen, eenzame ouderen, dak- en thuislozen.

Lees meer over "Niet alleen!"
  6. bidden.jpg
    1. Mirjam Driest - Wijnholds - vierkant
    Door Mirjam Driest-Wijnholds op 18 maart 2020

Bidden én werken

In navolging van de landelijke maatregelen gericht op de beperking van de Corona-uitbraak is besloten dat de gemeenteraad de komende weken niet vergadert.
    ChristenUnie-fractievoorztter Mirjam Driest schreef daarom het onderstaande bericht.

Lees meer over "Bidden én werken"
  7. vuurwerk.jpg

ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan

De Nederlandse ‘vuurwerktraditie’ staat ter discussie. Ondanks allerlei maatregelen om de overlast, schade en letsel als gevolg van vuurwerk binnen de perken te houden, blijft het vuurwerk aanleiding geven tot veel klachten. De jaarwisseling moet een veilig feest zijn voor iedereen. Ook is het van belang dat de openbare orde en veiligheid gehandhaafd moet kunnen worden met oud en nieuw.

Een alternatief voor de huidige viering van oud en nieuw is om gebruik van vuurwerk door consumenten niet meer toe te staan, maar het afsteken van vuurwerk voor te behouden aan lokale vuurwerkclubs. Deze verenigingen kunnen, na toestemming van de gemeente, voor en met de buurt, wijk of dorp het nieuwe jaar inluiden op een daarvoor aangewezen plek. Met de invoering van een vergunningensysteem voor het afsteken van vuurwerk behouden we de vuurwerktraditie op een veilige manier. Een vuurwerkclub zorgt niet alleen voor meer veiligheid en sociale controle, maar ook voor sociale cohesie.

Lees meer over "ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan"
  8. Vuurwerkvrije buurt.jpg

Oud en Nieuw ... een feest voor iedereen!

Op initiatief van de ChristenUnie is er deze jaarwisseling een proef met vuurwerkvrije zones gehouden, waarbij bewoners zelf een belangrijke rol spelen in de handhaving. Deze zones zijn bedoeld om de vuurwerkoverlast overlast terug te dringen of om onveilige situaties te voorkomen.

Er is één aanvraag gedaan voor een vuurwerkvrije zone, bij een hondenlosloopterrein. De aanvrager vertelde mij dat er rond de jaarwisseling veel gebruik gemaakt is van het vuurwerkvrije veldje. Ook door hondenbezitters van buiten de wijk! Een vuurwerkvrije zone voorziet dus duidelijk in een behoefte.

Lees meer over "Oud en Nieuw ... een feest voor iedereen!"
  9. groene stekker

Wat is jouw volgende stap in duurzaam leven?

Fractievoorzitter Mirjam Driest bezocht het congres Groen Geloven. Groen Geloven wil je inspireren om na te denken over duurzaamheid. Wat betekent duurzaamheid voor jou en wat betekent dit voor de keuzes in jouw dagelijks leven?
    Een bijdrage in het kader van de dag van de duurzaamheid.

Lees meer over "Wat is jouw volgende stap in duurzaam leven?"
  10. pendelbus st. jansdal.jpg

Wie is verantwoordelijk voor de pendelbus naar St. Jansdal?

Ziekenhuis St. Jansdal is gestart met een eigen pendeldienst voor patiënten tussen Lelystad en Harderwijk. De pendelbus is allereerst bedoeld voor patiënten met een afspraak, maar er mogen ook bezoekers meereizen. Het ziekenhuis betaalt het grootste deel van de kosten zelf, maar wordt financieel gesteund door de gemeente Harderwijk.

Mirjam Driest heeft vragen gesteld over de verantwoordelijkheid voor deze pendeldienst.

Lees meer over "Wie is verantwoordelijk voor de pendelbus naar St. Jansdal?"