Berichten over wonen

1. cover small

ChristenUnie: "Blij met coalitieakkoord Samen bouwen aan de toekomst"

Afgelopen week hebben ChristenUnie, Harderwijk Anders, CDA en D66 het coalitieakkoord Samen bouwen aan de toekomst gepresenteerd.

Fractievoorzitter Mirjam Driest en raadslid Marcel Heldoorn lichten hieronder toe waarom zij blij zijn met dit akkoord.

Lees meer over "ChristenUnie: "Blij met coalitieakkoord Samen bouwen aan de toekomst""
  2. appartementen 2.jpg

Huizen zijn om in te wonen, niet om aan te verdienen

Vanavond stellen we in de gemeenteraad voor om een zelfbewoningsplicht voor starterswoningen in te voeren. Er is een grote behoefte aan woningen in Harderwijk. Daarom wordt er de komende jaren flink bijgebouwd. Starters kunnen niet concurreren met kapitaalkrachtige beleggers die steeds vaker goedkope woningen kopen om ze te verhuren. Daarmee worden woningen in Harderwijk nog minder bereikbaar voor starters.

ChristenUnie-raadslid Marcel Heldoorn maakt zich hier sterk voor.

Lees meer over "Huizen zijn om in te wonen, niet om aan te verdienen"
  3. maatwerkwoningen
    2. Marcel Heldoorn - vierkant 4. Annerieke Kisjes - vierkant
    Door Marcel Heldoorn, Annerieke Kisjes op 29 september 2020

Waar mogen maatwerkwoningen komen in Harderwijk?

Donderdag neemt de gemeenteraad een besluit over een voorstel om te onderzoeken of er aan de Parallelweg maatwerkwoningen gebouwd kunnen worden. Dat zijn woningen voor mensen die niet in een huis in een gewone woonwijk, een zorginstelling of binnen een andere vorm van begeleid wonen kunnen leven. Dat komt omdat zij hun gedrag niet altijd goed kunnen aanpassen aan de omgeving. Vaak hebben deze mensen al een "lange geschiedenis" bij gemeente, zorg- en welzijnsinstellingen en woningcorporaties. Door hun gedrag veroorzaken zij vaak overlast.
    De ChristenUnie vindt dat ook deze mensen op een voor hen geschikte plek moeten kunnen wonen, zeker gezien de goede resultaten die elders in het land met deze woonvorm bereikt wordt. Het blijkt dat in vergelijkbare projecten overlast vermindert. Een beheerder die goed bereikbaar is, speelt daarbij een belangrijke rol.
    Hieronder een bijdrage van Annerieke Kisjes en Marcel Heldoorn.

Lees meer over "Waar mogen maatwerkwoningen komen in Harderwijk?"
  4. woonwagens

Een goed gesprek met woonwagenbewoners

Vorige week waren raadsleden Mirjam Driest, Fenneke Fredrikze en Marcel Heldoorn uitgenodigd door de Vereniging voor behoud van de woonwagencultuur Harderwijk voor een kennismakingsgesprek. Marcel schreef een stukje over het bezoek aan het woonwagenkamp aan de Deventerweg.

Lees hieronder waar het over ging en wat hij er van vond.

Lees meer over "Een goed gesprek met woonwagenbewoners"
  5. tiny houses

Wij willen een goed en betaalbaar huis voor iedereen. Raadslid Marcel Heldoorn vraagt het college of het stellen van inkomenseisen voor de vrije huursector een geschikt middel is om de positie van huurders die teveel verdienen voor een sociale huurwoning te verbeteren.
    Marcel: “In Harderwijk zijn er lange wachtlijsten voor een sociale huurwoning. Er gebeurt al veel, maar deze maatregel kan zorgen voor extra doorstroming. Als mensen makkelijker verhuizen van een sociale huurwoningen naar een vrije sector woning wordt de wachttijd ook korter. Alle beetjes helpen.

Lees meer over "Onderzoek of inkomenseisen voor vrije huursector bijdragen aan verkorting van de wachtlijst voor een sociale huurwoning!"