Berichten over duurzaamheid

1. duurzaamheid+944x390

We hebben weer hard gewerkt aan duurzaamheid!

Vorige week stonden er drie duurzaamheidsvoorstellen op de agenda van de gemeenteraad.
    1) De lokale energiecoöperatie Endura kan een zonnepark aanleggen boven het overloopparkeerterrein P8.
    2) De gemeente Harderwijk sluit zich aan bij het pleidooi richting de landelijke overheid om statiegeld op blikjes in te voeren.
    3) Harderwijk gaat op ons initiatief actief aan de slag met de campagne Gemeenten4GlobalGoals.

Raadslid Marcel Heldoorn vertelt...

Lees meer over "We hebben weer hard gewerkt aan duurzaamheid!"
  2. groene stekker
    07 Marcel Heldoorn - vierkant.jpg
    Door Marcel Heldoorn op 21 september 2020

Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?

In de afgelopen periode is met de gemeenten op de Noord-Veluwe, de provincie, het waterschap en heel veel maatschappelijke instellingen een concept-plan opgesteld waarin staat hoe in de toekomst op de Noord-Veluwe duurzame energie opgewekt kan gaan worden.

In het plan moeten lastige keuzes gemaakt worden. Zonnepanelen op daken, in het landschap of juist windmolens langs de randmerenkust? Of toch misschien windmolens in dorpen? U kunt uw mening geven door online een aantal vragen te beantwoorden. Uw mening heeft invloed op het definitieve plan dat de gemeenten uiteindelijk ter goedkeuring voorleggen aan het Rijk. Geef uw mening op www.energienoordveluwe.nl

Lees meer over "Denk mee! Waar komt uw energie vandaan over 10 jaar?"
  3. Plastic afval.jpg

Afval zelf scheiden of dat achteraf laten doen?

Als het gaat over afvalscheiding zijn er twee verschillende aanpakken: bronscheiding en nascheiding.

Bij bronscheiding wordt afval door inwoners zelf gescheiden worden in aparte containers. Dat doen we in Harderwijk met GFT, papier, glas, textiel, enz. Nascheiding kennen we van de grijze container. Bij de afvalverwerker wordt het afval gesorteerd en worden waardevolle stoffen er uit gehaald: metaal, plastic, enz.

Hieronder een filmpje om te laten zien hoe nascheiding werkt.

Lees meer over "Afval zelf scheiden of dat achteraf laten doen?"
  4. black-friday.jpg

Genieten van genoeg | tip voor Black Friday

Het kan u vast niet ontgaan zijn. Overmorgen is het “Black Friday” (letterlijk: zwarte vrijdag) in de Verenigde Staten. Deze traditie is inmiddels massaal overgewaaid naar ons land en heeft een heel eigen invulling gekregen. Adverteerders laten ons geloven dat Black Friday minstens twee weken duurt. Mijn mailbox ontploft van de aanbiedingen en kansen die ik echt niet mag laten lopen. Kopen, kopen, kopen….

Lees meer over "Genieten van genoeg | tip voor Black Friday"
  5. groene stekker

Wat is jouw volgende stap in duurzaam leven?

Fractievoorzitter Mirjam Driest bezocht het congres Groen Geloven. Groen Geloven wil je inspireren om na te denken over duurzaamheid. Wat betekent duurzaamheid voor jou en wat betekent dit voor de keuzes in jouw dagelijks leven?
    Een bijdrage in het kader van de dag van de duurzaamheid.

Lees meer over "Wat is jouw volgende stap in duurzaam leven?"
  6. groene leges.jpg

Vergroen de belastingen via groene leges!

De ChristenUnie Harderwijk vindt vergroening van de lokale belastingen een veelbelovend instrument om mensen te helpen om duurzaamheidsmaatregelen te nemen. Daarom heeft raadslid Marcel Heldoorn vragen gesteld aan het college over zogenaamde ‘groene leges’.

De ChristenUnie wil dat mensen niet gestraft worden als ze duurzaam willen bouwen of verbouwen.

Lees meer over "Vergroen de belastingen via groene leges!"