Stationsomgeving

zaterdag 23 december 2006

Na een aantal informatierondes, voor burgers bedrijven en andere belangstellenden en meerdere, deels vertrouwelijke, publicaties is het nu zover dat de eerste, voorzichtige, stappen worden gezet naar een meer concrete planvorming.

De ChristenUnie fractie is overtuigd van nut en noodzaak van een grondige aanpak van dit gebied. Wij zijn van mening dat met name voor treinreizigers Harderwijk zich niet op zijn voordeligst presenteert. Wat betreft de bebouwing komt men na het verlaten van de trein als eerste een solitair appartementengebouw tegen met enkele winkels die voor de doelgroep pasanten weinig aantrekkingskracht en uitstraling hebben. Vervolgens een versnipperd en tekort schietend parkeergelegenheid, en een aantal verouderde bedrijven die niet meer in dit gebied passen. De woonwijk Nachthok, die een aardig stukje Harderwijker cultuurhistorie vertegenwoordigt, ligt daartussen wat weggedrukt en zou met een wat aantrekkelijker presentatie beter tot zijn recht komen.

Wat betreft de verkeersafwikkeling valt er in genoemd gebied rondom het station zeker veel te verbeteren. Op een betrekkelijk kleine oppervlakte bewegen zich voetgangers, fietsers, scooters, taxi’s, stads en streekbussen en ophalers en wegbrengers. Wij kunnen ons voorstellen dat dit voor bezoekers die per trein Harderwijk bezoeken met name in de drukke uren rond de schoolopeningstijden, zacht gezegd, wat chaotisch overkomt.
Niet in de laatste plaats willen wij wijzen op een verantwoord en effectief gebruik van de beschikbare ruimte. In de fractie hebben wij gesproken over het Bestemmingsplan Buitengebied en als één ding duidelijk is, is het wel dat de ruimte voor uitbreidingsmogelijkheden voor wonen en werken in de toekomst gevonden zal moeten worden binnen de grenzen van het stedelijk gebied.
Zoals al aangegeven staan wij aan het begin van een lange weg, er zijn nog zeer veel onzekerheden. Niet alleen in financiële zin ook anderszins zullen er nog veel keuzen gemaakt moeten worden en veel hindernissen genomen.
Wij willen ons dan ook niet verliezen in verdere bespiegelingen hoe mooi het wel niet zou moeten en kunnen worden maar ons beperken tot de huidige thema’s:

Wat betreft het eerstgenoemde thema ”Richting en ambitie”
Naar de mening van onze fractie bevatten de huidige documenten voldoende elementen om als basis te dienen voor de verdere planvorming. Naar ons idee staan alle aspecten die bij de verder planvorming een rol(kunnen) spelen met name benoemd. Bijzondere aandacht willen wij vragen voor het benutten van de aanwezige historische elementen. Dit betreft met name een goede conservering en inpassing van de oorspronkelijke bebouwing van Het Nachthok en de karakteristieke bebouwing van de Stationslaan en omgeving. Naast het behoud van de historische waarden in de Binnenstad achten wij het voor de komende generaties van belang te weten hoe er aan het begin van de vorige eeuw gebouwd en geleefd werd en hoe de eerste uitbreidingen van Harderwijk buiten de veste gestalte hebben gekregen.

Het tweede thema” Programma en verkeersstructuur.”

Afhankelijk van de uitkomsten van onderzoeken naar de diverse varianten, opties en mogelijkheden staan wij een gezonde mix van wonen en werken voor eventueel met kleinschalige detailhandel gerelateerd aan stationsfuncties (b.v. een gift-shop voor diegenen die per trein op familie of ziekenbezoek gaan). Wij zijn van mening dat in eerste instantie ingezet moet worden op verlevendiging en leefbaarheid. Wanneer teveel het accent wordt gelegd op de werkfunctie blijft het gebied buiten kantooruren sfeerloos en onaantrekkelijk .
Gelet op de gemiddelde hoogte van de omringende school- en kantoorbebouwing lijkt een gestapelde bouw tot een max. van 35% ruimtelijk niet storend(1). Uiteraard na zorgvuldige inpassing en aansluitend bij de omgeving. Of voor een surplus aan meergezinswoningen een markt is zal onderzoek moeten uitwijzen.
Er wordt in de stukken nadrukkelijk ingezet op de begeerde intercitystatus, wij zullen dat blijven ondersteunen al hebben wij inmiddels wel begrepen dat de houding van NS vooralsnog geen reden is voor optimisme. De rol van het station als knooppunt voor het lokale en regionale bus vervoer vinden wij in het voorliggende stuk(2) wat onderbelicht. Bij een goede verkeersstructuur hoort wat ons betreft een goed ingericht en overzichtelijk busstation. In het bijzonder voor reizigers naar Zeewolde en Walibi Flevo betekent het station Harderwijk in veel gevallen het eind van de treinreis en het begin van de reis per bus. Wij stellen voor bij de vervolgstappen op dit punt busvervoerders en vertegenwoordigers uit Flevoland te betrekken.
Hoewel op dit moment wat minder relevant, zal op de langere termijn, bij een evenredige toename van de automobiliteit aan de aanleg van een tunnel niet te ontkomen zijn. Met name in het licht van een goede ontsluiting en bereikbaarheid en een optimale verkeersafwikkeling.
Bij het onderzoeken naar de haalbaarheid van beide varianten heeft vooralsnog de variant Stationsplein voor ons een lichte voorkeur. Het al eerder genoemde historische karakter van Stationslaan en Oranjelaan en de te voorziene problemen bij de ontsluiting van de aanliggende woningen en wegen maken een de aanleg van een brede tunnel voor auto, fiets en voetgangers verkeer op de plaats van de huidige overweg een ingrijpende operatie die zowel verkeerskundig als qua beeld en uitstraling grote gevolgen heeft voor de bewoners van de aan- en omliggende bebouwing.

Het derde thema gaat over de aanpak van het vervolgtraject

Onze fractie onderschrijft de intentie om te komen tot een opstellen van een masterplan.
De gedachte om op onderdelen te kiezen voor een PPS(3) constructie sluiten wij niet bij voorbaat uit. Wij kunnen leven met het voorgestelde tijdschema en de wijze van terug koppeling, aan raad c.q. commissie.Tenzij nu nog niet te voorziene ontwikkelingen tussentijdse informatie c.q. terug koppeling noodzakelijk maakt. In het kader van de genoemde terugkoppeling achten wij het met een zekere regelmaat verstrekken van relevante informatie aan burgers, bedrijven en andere belanghebbenden van groot belang. Dit kader willen wij het college in ieder geval meegeven.
Wat betreft het tijdschema en de eventuele fasering van de plannen willen wij nog wel opmerken dat wat onze fractie betreft bij een dergelijk plan met een jarenlange doorlooptijd kwaliteit en zorgvuldigheid gaan voor snelheid. Dit mede in verband met de prioritering in relatie met de vele andere op de rol staande en in uitvoering zijnde plannen.

De ChristenUniefractie wenst het college, de ambtelijke staf en alle andere bij de planvorming betrokken actoren veel wijsheid, creativiteit en inzicht bij de verdere uitwerking van de plannen.

(1) In de in 2003 vastgestelde woonvisie is afgesproken dat maximaal 20 % van de te bouwen woningen gestapelde bouw ( flats, appartementen) zou zijn. Wat betreft het stationsgebied is de politiek de vraag voorgelegd om hiervan te mogen afwijken tot maximaal 35 %. I.v.m. een effectief gebruik van de grond en de financiële haalbaarheid van dit plan heeft de ChristenUnie hiertegen geen bezwaar. In de omgeving staan al wat hogere gebouwen en bij een goede architectonische inpassing hoeft hoogbouw niet storend te zijn in dit gebied.
(2) De ambtelijke toelichting bij het college voorstel en de genoemde thema's waren de bespeek/beslispunten.
(3) Publiek Private Samenwerking: Samenwerking van overheid en bedrijfsleven.
Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Stationsomgeving30,5 kBapplication/vnd.msworddownload

« Terug

Reacties op 'Stationsomgeving'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.