ChristenUnie niet zonder meer akkoord met Belastingverordeningen 2008

maandag 26 november 2007


We gaan het vanavond weer over knikkers hebben en hoe anders lijkt de financiële situatie nu ten opzichte van die waar we een paar weken geleden over gesproken hebben. Bij de Meerjarenbegroting was de wethouder immers behoorlijk in zijn nopjes en nu worden er bij bepaalde verordeningen forse stijgingspercentages van de tarieven genoemd.

Acht verordeningen kunnen wat betreft de fractie van de ChristenUnie onbesproken blijven, hetgeen inhoudt dat wij akkoord gaan met de genoemde stijgingspercentages. Op een vijftal concept-verordeningen ga ik wat dieper in.

De Verordening op de heffing en invordering van begraafplaatsrechten 2008.
Wat de reden is dat we deze verordening kennelijk zijn vergeten in de jaarlijkse ‘verordeningen-discussie’ is mij niet bekend, maar wat onze fractie betreft dient ook bij deze verordening sprake te zijn van kostendekkende, althans meer kostendekkende tarieven. Gelet hierop zien we de genoemde alternatieve maatregelen graag binnen afzienbare termijn tegemoet. Aan welke termijn denkt de wethouder hierbij?
Het komt ons overigens logisch voor om de ‘achterstallige’ percentages mee te nemen in deze Verordening. Wij gaan hiermee dan ook akkoord.

De Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2008.
Bij de bespreking van de MJB heeft onze fractie aandacht gevraagd voor de enigszins zorgwekkende situatie op/rondom de markt. De wethouder heeft dienaangaande aangegeven dat hij deze zorgen deelt en dat hij hieromtrent nader in overleg zal treden met de marktkooplieden en eventuele andere betrokkenen. Ook hier (voor de zekerheid) derhalve de vraag aan welke termijn gedacht wordt bij de uitkomst van dit overleg. Vooralsnog gaan wij akkoord met een trendmatige verhoging van de markttarieven, zij het dat we ons het recht voorbehouden om, nadat de uitkomst van voornoemd overleg bekend is geworden, hierop terug te komen. Het lijkt ons bij voorbaat niet onmogelijk om de tarieven zodanig aan te passen dat er een hogere bezettingsgraad kan worden bereikt, waarmee vervolgens de kostendekkendheid ook weer beter in zicht komt.

De Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 2008.
Bij deze Verordening, en met name de bijbehorende Tarieventabel, hebben wij een aantal vragen alvorens wij ons standpunt kunnen bepalen.
1. Wat heeft er toe geleid dat uw college, ondanks de negatieve reacties destijds in de Commissie Ruimte, er nu voor kiest om aan de Selhorstweg en de Vuldersbrink het tijdstip van betaald parkeren te verruimen tot 20.00 uur?
2. Waarom is de zaterdagavond hierin niet meegenomen?
3. Kan er gelet op de hoogte van de meer-opbrengsten nog gesproken worden van een regulerende werking van de tarieven of is het primaire doel de vulling van het parkeerfonds geworden, welk geld aangewend zou kunnen worden voor de te bouwen parkeergarage?

De Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2008.
De Verordening op de heffing en invordering van rioolrecht 2008.

Gelet op de gegeven toelichting, inclusief de brief van 19 november jl., hebben wij ook hier enige vragen.
- Hoe kan het dat wij in Harderwijk te maken hebben met de genoemde enorme stijging van de hoeveelheid afval?
- Zijn er indicaties dat ‘de hele Veluwe’ bij ons het afval komt brengen op zaterdagmorgen? Hoe zijn onze tarieven ten opzichte van die in de regio?

Voor de fractie van de ChristenUnie is in dit verband een belangrijk principe dat de vervuiler betaalt. Wanneer uit de beantwoording van voornoemde vragen blijkt dat wij als Harderwijk meer afval creëren, dan vinden wij een stijging van de tarieven gerechtvaardigd, te meer daar ook hier kostendekkendheid het uitgangspunt is.
Het beginsel “De vervuiler betaalt.” zien wij deels terug in het onderscheid tussen een- en meerpersoonshuishoudens. In aanvulling hierop hebben wij nog een paar vragen:
1. Zijn er nog mogelijkheden om een nadere differentiatie in te voeren, bijvoorbeeld betalen naar gelang men vaker de container aanbiedt?
2. In hoeverre kan een nadere differentiatie worden aangebracht ter zake van het brengen van afval naar het afvalbrengstation? Of ik nou twee extra vuilniszakken breng op zaterdagmorgen of met een volgeladen busje met volgeladen aanhangwagen langs kom: het tarief is € 5,- en wordt in het voorstel € 10,-. Wat ons betreft wordt dit anders: hoe meer je brengt, hoe meer je betaalt – met als basistarief de genoemde € 10,-. Ik hoor graag van de wethouder of hij hiertoe mogelijkheden ziet – en op welke termijn.
Ook m.b.t. het rioolrecht is er sprake van een voornemen tot een forse verhoging (+ 37%). Waar komt deze vandaan? Verder willen wij ook hier de vraag stellen in hoeverre een nadere onderverdeling soelaas kan bieden: een eigenaar van een niet-woning, bijvoorbeeld een klein onderneminkje, betaalt evenveel als een bedrijf met tientallen werknemers. Dat zou onzes inziens anders moeten kunnen.
Gelet op de totale stijging van deze twee verordeningen is bij ons het Fonds beheersing collectieve lastendruk weer nadrukkelijk naar voren gekomen om de lastenverzwaring enigszins te beperken. Afhankelijk van de beantwoording van de vragen, kunnen wij vervolgens gaan bezien hoeveel geld wij uit dit fonds willen inzetten en hoeveel de tarieven zouden moeten stijgen.

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie niet zonder meer akkoord met Belastingverordeningen 2008'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.