Fietspadenplan

zaterdag 23 februari 2002

Veiliger verkeerssituatie voor de fietsers in Harderwijk.

HARDERWIJK - Het instellen van de voorrangsregel voor fietsers van rechts heeft nog niet overal in Harderwijk geleid tot een veiliger verkeerssituatie voor de fietser. Dat was één van de conclusies die getrokken kon worden na de twee uur durende fietstocht die de Fietsersbond Noordwest Veluwe (ENFB) en de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie afgelopen maandagavond hebben gemaakt.


De ChristenUnie is bezig met het opstellen van een fietspadenplan en had de ENFB vanwege haar specifieke deskundigheid uitgenodigd om middels een fietstocht de nodige knelpunten aan te wijzen. De lijst met knelpunten bleek aanmerkelijk langer dan verwacht. De ENFB had haar huiswerk goed gedaan,wat een interessante tocht voor de raadsleden opleverde.

Gevaarlijke oversteken
Tijdens de rit bleek dat Harderwijk nog een groot aantal gevaarlijke fietsoversteken kent. Een hele gevaarlijke fietsoversteek bevindt zich op de Newtonweg ter hoogte van de Vlierburgweg, onoverzichtelijk en door de hoge rijsnelheden op die Newtonweg levensgevaarlijk. De fietsoversteek op de Nassaulaan ter hoogte van het winkelcentrum Tweelingstad is er ook zo één. De hoge rijsnelheden in combinatie met de onoverzichtelijke bocht lijden tot veel gevaarlijke situaties. Ook op de Stadswei bevinden zich een paar van die oversteken, waarbij met name de oversteek naar de scholen dringend verbetering behoeft. Voorzitter R. van Putten van de ENFB legde uit dat op deze plek met name door de links en rechts geparkeerd staande auto’s dagelijks gevaarlijke situaties ontstaan. Zeker op dit moment omdat er gewerkt wordt aan de rotonde op de Westermeenweg en het dus drukker is dan normaal.

Fietsers in de voorrang
De nieuwe voorrangsregel waarbij fietsers van rechts voorrang krijgen is op bijna alle plaatsen inmiddels uitgevoerd. Veel wegen zijn aangepast waarbij veelal de voorrangssituatie is gewijzigd. Hierdoor ontstaan situaties die uitnodigen tot te hard rijden door het autoverkeer bijvoorbeeld op de Melis-Stokelaan. Het leidt hier tot gevaarlijke situaties voor het fietsverkeer met name doordat er nogal wat geparkeerde auto’s langs de weg staan. Een vrijliggend fietspad zou hier een mooie oplossing zijn. Iets wat de ChristenUnie jaren geleden al heeft bepleit maar door de nieuwe situatie extra urgent is geworden. De voorrangssituatie op rotondes begint te wennen hoewel er nogal wat ongelukken en bijna ongelukken plaatsvinden. Waarbij P. Teeninga constateerde dat nogal wat gevaarlijke situaties ontstaan doordat fietsers tegen de voorgeschreven rijroute in de rotonde nemen.

Onderhoud
Wat opviel tijdens de fietstocht was dat het onderhoudsniveau van een aantal fietsvoorzieningen maar zeer matig was. Met name de activiteiten van nutsbedrijven zorgen voor nogal wat losliggende tegels op het fietspad met name in Stadsweiden en op industrieterrein Lorentz. Het fietsbruggetje over de couperusvijver vertoont nu al zoveel slijtplekken dat het effect van een ribbelstrook wordt benaderd. Het van kleur verschieten van het rode asfalt is ook een punt van zorg omdat hierdoor de signaalwerking verloren gaat. Overigens liggen een groot aantal met name nieuwe fietsvoorzieningen er netjes bij.

Bewaakte fietsenstalling
Een onderwerp wat door de fractie van de ChristenUnie bij herhaling aan de orde is gesteld is de noodzaak van een bewaakte fietsenstalling voor het winkelend publiek. Fractievoorzitter F.A. de Lange: “Het besluit om op de langere termijn een bewaakte fietsenstalling in de nieuwe parkeergarage op de houtwal te gaan realiseren is ons te ver weg. Gezien de andere ambities die Harderwijk nog heeft kan dat maar zo een jaar of tien gaan duren. De ChristenUnie verwacht dat er juist de komende jaren extra behoefte aan stallingscapaciteit zal ontstaan omdat de parkeerdruk fors toeneemt en mensen daardoor eerder geneigd zullen zijn om de fiets te nemen zeker als deze fiets vervolgens veilig kan worden gestald. Wij hebben er dan ook sterk op aangedrongen om een alternatief te zoeken of in ieder geval een tijdelijke voorziening te realiseren bijvoorbeeld in de Hortuskelder. Het draagvlak daarvoor ontbreekt op dit moment echter volledig. Voor ons is dat onbegrijpelijk omdat een vergelijkbare stad als Veenendaal op dit moment al een zestal bewaakte fietsenstallingen kent”. In de leden van de fietsersbond trof de heer De Lange in ieder geval een paar duidelijke medestanders waarbij de heer Fokkink de situatie in Apeldoorn aanhaalde waar ook een uitstekende voorziening was gerealiseerd in een bestaande parkeergarage. De heer Van Putten wees erop dat heel veel gemeenten met een parkeerproblemen rond de oude binnenstad een deel van de oplossing zoeken in uitstekende stallingsmogelijkheden voor de fiets. Overigens wees de ENFB ook op de huidige stalling bij het oude milieucentrum aan de doelenstraat voor de realisering van een tijdelijke voorziening. Door middel van een aantal eenvoudige aanpassingen is hier tegen relatief weinig kosten een uitstekende bewaakte fietsenstalling te realiseren aldus J. Nuijens.

Fietstunnels
De noodzaak van snellere fietsroutes binnen het stedelijk gebied heeft voor de ENFB een hoge prioriteit. Groot obstakel hierbij is de spoorbaan die dwars door Harderwijk loopt en waarvan de bomen heel wat minuten per etmaal naar beneden gaan. De kwaliteit van Harderwijk als fietsstad zou met sprongen vooruit gaan als er een tweetal fietstunnels zouden kunnen worden aangelegd. Eén bij de Graaf Ottolaan en één tussen de Wittenhagen en Stadsdennen. F.A. de Lange gaf aan dat zijn fractie deze wensen al had geopperd bij het vorige fietspadenplan van de fractie 12 jaar geleden maar dat de realisering verder weg lijkt dan ooit. “De wensenlijst met grote infrastructurele werken is op dit moment zo groot dergelijke dure voorzieningen er gewoon niet in zitten. Het zal nog een hele toer worden om de komende jaren voldoende middelen te vinden om een aantal kleinere fietsvoorzieningen te realiseren”.

De avond werd afgesloten met een korte bespreking in de Collegekamer waarbij mevrouw A.E.H van de Kolk namens de fractie haar waardering uitsprak voor de interessante fietstocht en de deskundige toelichting door de ENFB.


« Terug

Reacties op 'Fietspadenplan'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.