Noodopvang Alleenreizende Minderjarige Vluchtelingen

05 Ilonka Donker-Jak - vierkant.jpg
Door Ilonka Donker-Jak op 18 januari 2022 om 18:32

Noodopvang Alleenreizende Minderjarige Vluchtelingen

Donderdag 16 december jl. in Beleid Algemeen stond op de agenda bij punt 6: Jaarlijkse info AZC en actuele ontwikkelingen. Als commissie zijn wij op de hoogte gesteld van zaken die in en rond het asielzoekerscentrum in Harderwijk de aandacht vragen. Naast de asielzoekers uit Syrië en Turkije, is er een aantal evacuees uit Afghanistan gekomen.

Noodopvang AMV’ers
Door alle onrust in deze landen komt het nu voor dat ouders of familieleden er voor moeten kiezen om hun minderjarige zoon of dochter alleen te laten vluchten en dus alleen te laten reizen. Deze kinderen zijn dan alleenreizende minderjarige vluchtelingen, afgekort: AMV’ers. Een groot aantal van deze kinderen is naar Nederland gekomen om asiel aan te vragen. Het COA heeft de gemeente Harderwijk benaderd over het realiseren van een noodopvang voor 50 alleenreizende minderjarige vluchtelingen, 50 jongens en meisjes in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. Harderwijk heeft, doordat het mogelijk was dat er een groep ‘Veilige Landers’, naar een andere gemeente kon verhuizen, hiervoor akkoord gegeven.

Voogd
Wanneer een jongere naar Nederland komt zonder ouders (of andere wettelijk vertegenwoordiger) moet er op basis van de Nederlandse wet een voogd voor de jongere worden benoemd. Deze kinderen hebben een voogd gekregen via het Nidos. Nidos is de voogdij instelling die door de Nederlandse overheid is aangewezen om de voogdij uit te voeren voor alleenstaande minderjarige asielzoekers.

Onderwijs en ontspanning
In de opvang van COA krijgen deze kinderen 24 uur per dag, 7 dagen in de week begeleiding. Deze opvang is voor een periode van een half jaar. Omdat onderwijs voor de ontwikkeling van jongeren belangrijk is, kunnen zij naar school. Dit onderwijs maakt het voor een aantal van hen mogelijk om een beroep te leren waarmee zij straks in het land van herkomst op eigen benen kunnen staan. Daarnaast zijn er verschillende vrijwilligersorganisaties die ervoor zorgen dat de jongeren een leuk en goed programma kunnen volgen tijdens hun verblijf hier in Harderwijk. Top!

Samen recht doen
Samen recht doen is de slogan van onze partij, de ChristenUnie. Ik ben trots op de aanpak die wij hebben in Harderwijk. Gaat alles meteen goed? Nee, misschien niet altijd maar we maken op deze wijze het verschil in het leven van deze jongeren door hen te willen opvangen.

Labels: , , ,