Voorontwerp Structuurplan 2004

dinsdag 18 mei 2004

De bijdrage van Peter Kok over het voorontwerp structuurplan 2004

Voorontwerp Structuurplan Harderwijk 2020

Met belangstelling en waardering heeft de ChristenUnie fractie kennis genomen van het voorliggende voorontwerp structuurplan Harderwijk 2020. Waardering met name voor het ambtelijk apparaat, de leden van het stadsforum en allen die tot dusverre op enigerlei wijze aan de totstandkoming van dit stuk hebben meegewerkt. Het is geen eenvoudige zaak in een tijd waarin de beschikbare ruimte steeds schaarser wordt en er, terecht, hoge eisen gesteld worden aan zaken als milieu, beeldkwaliteit, veiligheid en leefbaarheid een doordachte, werkbare en hanteerbare toekomstvisie te presenteren.
 
De wijze waarop burgers, middels het stadsforum, zijn betrokken bij de totstandkoming, en het voornemen van het gemeentebestuur om door perspublicaties, voorlichtingsbijeenkomsten en inspraakronden geïnteresseerde burgers nadrukkelijk te betrekken bij de verdere invulling en concretisering van dit Structuurplan spreekt onze fractie bijzonder aan.
 
De ChristenUnie fractie in namelijk van mening dat ruimtelijke ordening een bij uitstek geschikt beleidsveld is om burgers bij het beleidsproces te betrekken. Hier wordt actief burgerschap mogelijk gemaakt en het draagvlak voor het beleid vergroot. Bovendien wordt, door burgers te betrekken bij de invulling van hun leefomgeving, bereikt dat diezelfde burgers zich ook blijven willen inzetten voor het behoud van de kwaliteit van die omgeving.  Waar mogelijk in  de vorm van integraal buurt- en wijkbeheer.
 
In  dit voorontwerp structuurvisie, mijnheer de voorzitter, wordt één en andermaal gesproken over de unieke ligging van Harderwijk “met het gezicht naar het water en met de Veluwe als achtertuin”. Een ligging die vele kansen biedt, kansen die ook met name worden genoemd en zeker een nadere uitwerking verdienen. Maar diezelfde ligging legt ons ook beperkingen op, met name in ruimtelijke zin. Daarom spreekt het onze fractie bijzonder aan dat één van de uitgangspunten van deze notitie is “niet veel groter maar wel beter”.
 
Desondanks wordt er toch een bevolkingsgroei voorzien tot 2020 naar 50.000 inwoners.
Getalsmatig spreekt dit mogelijk niet zo aan maar wij hebben het wel over een groei van 20%, oftewel één/vijfde. Weliswaar voorziet de verdere uitwerking van reeds bestaande uitbreidingsplannen en een aantal inbreidingslocaties vooralsnog in voldoende mogelijkheden
voor woningbouw om de verwachte groei op te vangen.  ‘Maar wij hebben wel het gevoel dat dan ook de  bovengrens is bereikt, met name omdat bevolkingsgroei uiteraard ook extra vraag naar voorzieningen op het gebied van zorg, onderwijs, cultuur, sport en recreatie genereert.
Daarnaast hebben wij bij een dergelijke groei rekening te houden met een onevenredige toename van de mobiliteit die eisen stelt aan de verkeers-  en parkeervoorzieningen.
Allemaal zaken die ook weer een  plaats vragen in de te verdelen ruimte.    
 
Het valt ons op dat wel de A28 en de N 302 als barrières worden genoemd waardoor verschillende gebiedsdelen binnen de gemeente worden gescheiden, maar dat de spoorlijn niet expliciet als barrière wordt benoemd. Wij onderschrijven de intentie om ten aanzien van de genoemde hoofdwegen de barrièrewerking te verkleinen, de hinder te beperken en de beeldkwaliteit te vergroten. Deze intentie zouden wij ook graag met name genoemd zien ten aanzien van de spoorlijn.
 
Onze fractie is tevreden met de prominente plaats die de fiets in dit structuurplan is toegekend. In die zaken die genoemd worden ter versterking van het fietspadennetwerk kunnen wij ons volledig vinden, uitvoering van deze genoemde plannen heeft voor ons hoge prioriteit. Desondanks zijn wij van mening dat er de komende jaren sprake zal zijn van een niet te verwaarlozen toename van de automobiliteit. De geprognotiseerde bevolkingsgroei, de intentie om meer bezoek vanuit de regio naar Harderwijk te krijgen en de toenemende vergrijzing waardoor steeds meer mensen vanwege fysieke beperkingen van de auto afhankelijk zijn zijn factoren waarmee, in dit verband,  rekening gehouden moet worden.
Het valt ons derhalve op dat ten aanzien van de verbindings- en toegangswegen, de zogenoemde dragers, wat eenzijdig wordt ingezet op beeldkwaliteit. Wij zijn met de opstellers van mening dat de eerste indruk die men bij binnenkomst krijgt sterk bepalend is voor het beeld dat men van een stad heeft, maar bij die eerste indruk behoort volgens ons ook bereikbaarheid, veiligheid en doorstromingssnelheid. Dit aspect, mijnheer de voorzitter, vinden wij wat onderbelicht.
 
Wat betreft de transformatie van het eendengebied willen wij het volgende opmerken. Harderwijk kent, in tegenstelling tot de omliggende gemeenten, weinig echte buitenwijken met villas en een landhuisachtige bebouwing. De consequentie hiervan is dat inwoners van Harderwijk die zich een dergelijke woonvorm kunnen permitteren dikwijls noodgedwongen uitwijken naar de regio. Wij zijn van mening dat het eendengebied zich uitstekend leent voor een dergelijke bebouwing. Waarbij dan mogelijk tevens tegemoet kan worden gekomen aan de behoefte van eigenbouw in soms uitgesproken architectuur, waar het voorliggende plan van spreekt. Wij zagen deze mogelijkheid  graag wat nadrukkelijker open gehouden in het definitief op te stellen structuurplan.
 
Mijnheer de voorzitter, gegeven het globale karakter van het voorliggende plan en het feit dat het hier om een voorontwerp gaat wille wij thans niet en  detail op de diverse aspecten ingaan en ons in eerste termijn beperken tot bovengenoemde kanttekeningen. Met verwijzing naar deze kanttekeningen kunnen wij instemmen met het vrijgeven van deze visie voor het vervolgtraject van inspraak en overleg.  Onze fractie heeft kennis genomen van de Hoofdlijnennota Streekplan Gelderland  2004 en stemt in met het vaststellen van de gemeentelijke reactie op deze Nota. Met dien verstande dat wij ten aanzien van het eendengebied graag de mogelijkheid open gehouden zagen voor een invulling zoals hierboven door ons geschetst.
 

« Terug

Reacties op 'Voorontwerp Structuurplan 2004'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.